Trackmania Turbo Review

De Trackmania franchise van Ubisoft staat bekend voor z’n leuke twist op het arcade racing genre met levendige omgevingen, snelle verslavende gameplay en een hoop mogelijkheden om zelf gekke tracks te ontwerpen. Met Trackmania Turbo maakt de franchise eindelijk z’n opwachting op de huidige generatie consoles met meer dan tweehonderd meegeleverde tracks en meer mogelijkheden dan ooit.

TMT_Canyon (3)

De nieuwste iteratie van de Trackmania franchise heeft een hele hoop levels verspreid onder vier verschillende omgevingen. In het begin van de game maak je kennis met Canyon, een vrij typisch scenario voor racegames met bergen, en rotsachtige elementen. Verder is er ook nog Valley waar er meer klassiek groen te bespeuren is, maar het hoogtepunt van Trackmania Turbo is ongetwijfeld Rollercoaster Lagoon met een hoop tropische eyecandy en waanzinnige tracks in de vorm van achtbanen. International Stadium mag bovendien ook niet ontbreken: een mooie hommage naar fans van de Trackmania franchise met goed uitgewerkte en ontzettend uitdagende levels. In elke omgeving reageert je auto anders op bewegingen en zijn er verschillende verrassingen waar je je als speler op moet voorbereiden.

Trackmania goes Turbo

TMT_SCREENSHOT_CANYON1_1454675659

Trackmania Turbo is zeker niet je typische racegame. Het past het best in het genre van arcade racing, maar tegelijk biedt Trackmania Turbo een ontzettend technische benadering aan het besturen van een racewagen. De controls zijn namelijk ontzettend simpel en de game is daardoor ook makkelijk op te pikken door iedereen, maar de kleinste beweging kan al voor een ontzettend groot verschil zorgen. De combinatie van deze technische gameplay met een hoog fungehalte en de uitdagingen in tracks en je hebt de essentie van Trackmania Turbo te pakken. Een track uitspelen en een bronzen medaille veroveren is erg waarschijnlijk, maar toch wil je als speler het beter doen en via muscle memory of volharding een felbegeerde zilveren of gouden trofee binnenhalen. Gelukkig is Trackmania geen frusterende game – er worden in de tracks zelf tips gegeven via billboards en even opnieuw beginnen is geen enkel probleem. Er zijn enkele racetracks met meerdere laps, maar de meeste levels kan je voltooien binnen een minuut. Zelfs ervaren spelers zullen hun vinger vaak laten kennismaken met de restart-knop, het spreekwoord easy to learn, hard to master past perfect Trackmania Turbo.

TMT_Stadium (3)

De game bevat een tweehonderdtal levels, maar om de latere levels vrij te spelen zal je toch redelijk goede scores moeten neerzetten in de eerste tracks. Van zodra je de tweede helft van de game speelt zal het noodzakelijk worden om enkele oudere tracks opnieuw te spelen met een zilveren medaille, om zo de volgende reeks levels te ontgrendelen. Wel is er een Joker-systeem zodat je niet op elke track een mooie medaille moet halen, maar Trackmania Turbo mocht gerust wat ‘zachter’ zijn in het vrijspelen van nieuwere levels.

Ongelimiteerde tracks

Trackmania Turbo [Beta]_20160318145216

Niet genoeg aan 200 gevarieerde levels? Dan biedt Trackmania Turbo nog een hoop extra mogelijkheden om je van verse gameplay te voorzien. Uiteraard keert de Track Editor terug uit de vorige games, waarmee je zelf knotsgekke banen kan bedenken en bouwen. Wat opvalt is dat de editor zowel voor beginners als voor ervaren bouwers een hoop mogelijkheden bevat en gemakkelijk te gebruiken. De editor bevat ook een redelijk uitgebreide generator, waarmee de editor zelf een track in elkaar zet aan de hand van een aantal parameters die je kan ingeven. Uiteraard kan je deze tracks delen met de community en duizenden andere tracks te downloaden.

TMT_Trackbuilder_Beginner_2

Trackmania Turbo wordt natuurlijk nog een hoop leuker met meerdere spelers. De multiplayer van de racegame is vrij uitgebreid en ondersteunt maar liefst 100 spelers op één track. Pure chaos, en het is geweldig. Als je met tientallen andere spelers racet zullen je tegenstanders verschijnen als een ghost, zodat je comfortabel door de track kan racen. Ook voor liefhebbers van lokale multiplayer heeft Nadeo een hoop verschillende mogelijkheden voorzien.

Twee bestuurders, één wagen

TMT_Stadium2

Een van de leukste en meest innovatieve co-op modi is Double Driver, of simpelweg twee bestuurders voor een enkele wagen. Beide spelers hebben evenveel input en besturen dus in feite 50% van de wagen: om een nette tijd neer te zetten zal coördinatie tussen de twee spelers dus noodzakelijk zijn. In de praktijk is het gelukkig minder moeilijk dan het lijkt en het zorgt in ieder geval voor leuke gameplaysessies.

Uiteraard is er ook een klassieke splitscreen modus waar je het tegen elkaar kan opnemen, en je kan ook een controller doorgeven om de beste tijd te behalen als je met een grote groep wil spelen. Er zijn ook ‘geheime modi’ in Trackmania Turbo die gerust wat meer in de belangstelling mochten staan: in die verschillende spelvarianten gaat Trackmania meer de Mario Kart toer op met gekke elementen.

TMT_SCREENSHOT_VALLEY1_1454675672

De Trackmania franchise maakt met Turbo eindelijk z’n debuut op de huidige generatie consoles en dat levert erg goede graphics op voor de racer van Nadeo. De game draait op een erg vlotte 60 beelden per seconde en 1080p resolutie: ideaal voor een waanzinnig snelle racer zoals deze. De game tovert ook prachtige, vibrante omgevingen op het scherm met prima lichteffecten en uitgewerkte details. De krachtige, elektrische soundtrack zorgt voor passende deuntjes tijdens het racen.

Conclusie Trackmania Turbo review

Trackmania Turbo is een unieke racer met een waanzinnig hoog snelheidsgevoel, perfecte besturing, een grote hoeveelheid gevarieerde content en een game die audiovisueel uitstekend scoort. Turbo is de beste Trackmania-titel ooit.

Trackmania Turbo

Ontwikkeld door Ubisoft Nadeo, uitgegeven door Ubisoft

Gespeeld op PS4. Verkrijgbaar voor pc, PS4 en Xbox One.