Gaming Nieuws PC PS4 Reviews Xbox One

The Witcher 3: Wild Hunt Review

The Witcher is een franchise die al heel wat jaren meegaat en is onder de fans bekend als een van de beste RPG’s ooit gemaakt. Het vervolg Assassin of Kings verscheen een tijdje later en liet opnieuw steengoede indrukken na. De serie lijkt echter helemaal door te breken met The Witcher 3: Wild Hunt. De games zijn van Poolse origine en worden ontwikkeld door CD Projekt RED, een bedrijf dat erom bekend staat uitermate ‘consumer-friendly’ te zijn. Dat zien we ook meteen terug als we het fysiek exemplaar van de Witcher 3 bekijken, die is namelijk beladen met goodies zoals een soundtrack, een wereldkaart en een setje stickers. Zelfs een bedankje van de ontwikkelaars ontbreekt niet. Maar scoort The Witcher 3 ook op vlak van gameplay en presentatie?

The_Witcher_3_Wild_Hunt-Crossroads

De game vertelt het verhaal van Geralt of Rivia – door sommigen beter bekend (of berucht) als ‘The White Wolf’. Een ‘Witcher’ betekent zoals als monsterjager, en ze worden in de wereld van de Nothern Kingdoms dan ook gezien als elitestrijders. Geralt is wanhopig op zoek naar z’n pleegdochter Ciri, maar dat verloopt uiteraard niet zoals gewenst. De ongelooflijke gigantische open wereld van The Witcher 3 zit namelijk vol met dieven, moordenaars en ander gespuis – om naar maar te zwijgen van de honderden monsters en wezens die er rondlopen. Een belangrijk aspect van de game zal dan ook het jagen zijn op deze mythische beesten. Omdat de monsters niet met een ‘normaal’ zwaard gedood kunnen worden, draagt Geralt een extra exemplaar mee gemaakt uit zilver.

witcher3_screenshot2

Spelers die de vorige twee delen uit de franchise gespeeld hebben zullen zeker en vast de backstory van het derde deel appreciëren, maar ook voor nieuwkomers is deze game uitermate geschikt. In de handleiding vind je namelijk een korte samenvatting van de gebeurtenissen uit de vorige delen, en indien je wenst kan je bij de aanvang van de game een aantal morele keuzes die werden gemaakt in The Witcher 2 uitkiezen, die dan het verloop van deze game kunnen beïnvloeden.

De game komt wel een beetje traag op gang, het duurt toch heel wat uren vooraleer je alle trucjes onder de knie hebt en je wordt ook niet meteen in momenten vol actie gezwierd. De inleiding leert je hoe je je moet verdedigen tegen zowel gangsters als monsters, en toont je ook hoe je magische spells kan gebruiken om een voordeel op het slagveld te behalen. Je beste vriend in deze game is zonder twijfel ‘Roach’, een trouwe viervoeter die je overal heenbrengt. Dat zal dan ook nodig zijn, gezien de omvang van deze wereld gigantisch is. Er zijn tientallen stadjes verspreid op de hele map die elk levendig zijn en een eigen unieke identiteit uitstralen. Gelukkig kan je nadien gebruik maken van het fast travel systeem, anders zou je tientallen uren kunnen spenderen aan het landschap van Witcher 3 alleen.

Witcher3-2

De wereld van The Witcher 3 is niet alleen gigantisch, maar ook prachtig. Omgevingen zien er briljant uit en stralen authenticiteit uit. De plaatsen zijn ook vrij gevarieerd, een saai aardeweg, een prachtige waterval, een ijzige berg en mysterieuze vlaktes, The Witcher 3 bevat het allemaal. De uitgebreide dag/nachtcyclus zorgt er bovendien voor dat elke locatie elke keer opnieuw fris aanvoelt. Je zal bovendien ook regelmatig op wateren moeten varen om aan je bestemming te geraken.

Op gebied van gameplay en storytelling is The Witcher 3 echt een pareltje. Het verhaal is meeslepend en kent dan ook uitstekende personages en fantastische acteerprestaties. Waar de game echter écht in uitblinkt in de aanwezigheid van de honderden sidequests en variëteit daarvan, vaak zit er meer spanning in een sidequest dan in het hoofdverhaal. Om het lot van Geralt en Ciri te weten te komen zal je trouwens minstens tientallen uren kunnen genieten van het verhaal. The Witcher 3 is een vrij grote game met heel wat uren speelplezier en dankzij de levendige wereld is er wel altijd iets te doen, een vrijwel oneindige herspeelbaarheid is duidelijk van toepassing. Doorheen het verhaal zal Geralt ook een aantal romantische interesses ontmoeten, die een mooie afwisseling zijn van het hoofdverhaal.

witcher3_screenshot1

De ontwikkelaars hebben ook een metagame in het spel gestoken, in de vorm van een kaartspel die de naam ‘Gwent’ meekreeg. Verbazend genoeg zorgt Gwent af en toe voor een frisse wind en vereist het heel wat tactiek om te meesteren. Zeker en vast een leuke toevoeging, al is het niet gemakkelijk. Doorheen het spel zal je nieuwe Gwent kaarten verzamelen, soms met unieke kenmerken.

Dat The Witcher 3 een beetje overweldigend is in het begin kan zeker niet ontkend worden, maar na een tijdje wordt alles heel soepel en kan je goed overweg met de controls, al zal je even moeten wennen aan de zwaardgevechten. De combinatie van swordplay en de magische spreuken zorgen voor voldoende mogelijkheden om je prooi te doden. Uiteraard zitten er in The Witcher 3 een hele hoop klassieke RPG elementen verwerkt. Zo is er een geldsysteem, duizenden NPC’s waartegen je kan praten en in het algemeen een wereld die echt leeft. Zoals eerder vermeld blinken de sidequests uit, zo zal je onder andere moorden moeten plegen of bijvoorbeeld op zoek gaan naar grondstoffen. Het spreekt dan ook voor zich dat een XP-systeem is ingebouwd in The Witcher 3, en bij elke nieuwe level mag je een gloednieuwe skill uitkiezen. Het is echter wel belangrijk dat je een goede keuze maakt, want je kan onmogelijk alle skills upgraden. Je start met vijf spreuken en die zijn ook meteen de belangrijkste, zo kan je met ‘Quen’ bijvoorbeeld een persoonlijke schild tevoorschijn roepen of een vuurstorm ontketenen met ‘Igni’.

witcher-3-wild-hunt-screenshot-2

Ook over de presentatie van de game hebben we weinig te klagen. De personages zijn ontzettend goed uitgewerkt, hebben goede voice actors en een specifieke persoonlijkheid die zonder twijfel passen in de wereld van The Witcher 3. Het is alsof een aflevering van Game of Thrones, maar dan in videogame-formaat. De designs voor de personages zijn prachtig en uitermate gedetailleerd. En details, daar zijn ze goed in bij CD Project RED. Zo groeit de baart van Geralt automatisch mee. Je leest het goed, dynamische baardgroei. Een kleine en subtiele feature die ongelooflijk veel kan bijdragen tot de authenticiteit van de wereld waarin je als gamer vertoeft.

witcher_3_wild_hunt-c

We hebben het al eens gezegd, maar de omgevingen in Northern Realms zijn écht prachtig, zeker voor een open world game als deze. Er is oog voor details en geen enkel plekje van de gigantische kaart ziet er onafgewerkt uit. Bovendien is het lichtsysteem van zeer hoge kwaliteit, wat dus mooie beelden oplevert. Ons PS4-exemplaar is in staat om prachtige beelden op het scherm te toveren, maar ook de Xbox One scoort goed en uiteraard zal The Witcher 3 er nog beter kunnen uitzien op een hoogwaardige PC. De verbluffende visuele pracht en praal wordt bijgestaan door een passende, intense soundtrack en duidelijke geluidseffecten. Zoals je van ons gewend bent besteden we ook aandacht aan de prestaties van het spel, maar ook daar zit alles snor. De game slaagt erin om te allen tijde een stabiele framerate van 30 beelden per seconde te leveren.

The Witcher 3 bevat een aantal bugs, maar gelukkig wordt dat aantal steeds kleiner met elke uitgebrachte patch. Complimenten voor de ontwikkelaars, want die zijn sinds lancering van de game druk bezig met DLC pakketjes die gratis worden uitgebracht. Extra sidequests, kostuums of andere opties kan je dus gewoon gratis downloaden. Daar kunnen menig andere games nog wat van leren.

The Witcher 3: Wild Hunt

Ontwikkeld door CD Projekt RED Studios

Gespeeld op PS4, ook verkrijgbaar voor Xbox One en PC