Tales of The Borderlands Episode 2: Atlas Mugged Review

Na lang wachten is hij er eindelijk – de tweede aflevering van Tales from the Borderlands. Het nieuwe hoofdstuk heet Atlas Mugged en gaat verder waar de gebeurtenissen van Episode 1 gestopt zijn.

rhys-jack-1920x1080

[su_dropcap style=”flat”]S[/su_dropcap]torytelling is altijd een zeer belangrijk aspect van de Telltale Games, ze worden het best beschreven als interactieve verhalen. De game kent volledig nieuwe personages, hoewel fans van de Borderlands games zeker en vast enkele personen zullen herkennen. Het is handig als je een Borderlands game al hebt gespeeld, maar het is niet noodzakelijk om de game te kunnen begrijpen. Naar goede gewoonte wordt de game verdeeld in vijf afleveringen of episodes. Elke aflevering kost €5 en biedt 2 à 3u gameplay. Je kan ook een Season Pass aanschaffen voor €20. Voor algemene info over Tales from The Borderlands verwijzen we je graag door naar onze review van aflevering 1.

Ook in aflevering twee zul je een hoop keuzes moeten maken. Vele van deze beslissingen beïnvloeden het verhaal – sommige op een subtiele wijze, maar enkele van je keuzes zullen allesbepalend zijn. De wereld buigt naar jouw keuzes, zoals we gewend zijn van een Telltale game. Als je benieuwd bent naar de keuzes van je medespelers, krijg je op het einde van de aflvering een overzichtje met de statistieken te zien.

ATlas-Mugged-6-600x338

De twee hoofdpersonages – Rhys en Fiona – gaan verden in hun zoektocht naar een waardevolle vault. Dat gebeurt echter helemaal niet vlekkeloos. De cliffhanger op het einde van aflevering een toonde de terugkeer van niemand minder dan Handsome Jack, bekend in Borderlands 2 als de ultieme slechterik. Wat blijkt? Een holografische versie van Handsome Jack zit – te pas en te onpas – in het hoofd van Rhys. Ondertussen is Hyperion nog altijd opzoek naar het duo met alle gevolgen van dien. Het verraad en de dood van Felix weegt zwaar door bij Fiona en haar zus Sasha, dat uiteindelijk tot een groot conflict leidt. Ten slotte probeert Hugo Chavez jullie nog altijd te vermoorden. Net als een hoop bountyhunters. Veel mensen willen je blijkbaar dood zien.

Als er één ding is dat uitblinkt is het humor, ook in aflevering twee is dat duidelijk het geval. Uitstekend geschreven dialogen, interessante character development en grappige situaties zorgen voor hilariteit alom. De storytelling is van het allerhoogste kwaliteit. Episode 2 kent meer actie, betere dialogen en uitgebreidere omgevingen, iets wat we enkel maar kunnen toejuichen.

Doordat Telltale games vaak erg narratief zijn opgedeeld, komt er weinig ‘echte’ gameplay aan te pas. Het gaat voornamelijk om een interactief verhaal waarin jij beslist wat er gebeurt. Niettemin zit ook Episode 2 vol met spannende momenten. Quick Time Events zijn ook aanwezig, maar deze zijn goed uitgewerkt en dragen bij tot het verhaal.

tales-from-the-borderlands-2

In aflevering twee ontmoet je een hoop nieuwe personages en zal je ook meer belangrijke keuzes voorgeschoteld krijgen. Ook je Sherlock Holmes kwaliteiten zullen op de proef gesteld worden. Hoewel je in aflevering één meer speelde als Rhys, komen zowel hij en Fiona evenveel aan bod als speelbaar personage.

De huidige Telltale engine laat ondertussen wel z’n ouderdom zien, maar gelukkig ziet ook de tweede aflevering er best goed uit. Jammer genoeg zijn sommige textures nog erg ondermaats, hoewel het merendeel van de game prima is afgewerkt. Character models en omgevingen zijn uitstekend. De grafische stijl is natuurlijk iets uniek. Het lijkt absoluut op een Borderlands game en straalt dan ook een authenthieke sfeer uit. Over de geluidseffecten kunnen we zeker geen minpunten opnoemen. De soundtrack is bovendien erg goed uitgewerkt. Waar we ook blij mee zijn is de erg vlotte en stabiele framerate, iets waar vele andere games nog wat van kunnen leren.

Atlas-Mugged-2-600x338

Tales from the Borderlands Episode 2: Atlas Mugged

ontwikkeld door Telltale Games in samenwerking met Gearbox Interactive