Guns, Gore & Cannoli Review

Guns Gore & Cannoli is een van de weinige Belgische games die je kan vinden op de Xbox One en PlayStation 4 en de game neemt je terug in te tijd toen maffiabazen alles voor het zeggen hadden en de drooglegging een hip onderwerp was. Het spel kan het best beschreven worden als een Metal Slug in een maffioso tijdperk à la Godfather en uiteraard mogen ook zombies niet ontbreken.

alleystreets02

Alweer een zombiegame? Niet helemaal. Guns, Gore & Cannoli is een 2D-shooter en hoewel de ondoden in de eerste helft van de game prominent aanwezig zijn, krijg je in Guns, Gore & Cannoli ook te maken met rivaliserende maffiabendes en nog ander gespuis. Als handlanger van een bekende maffioso krijg je de opdracht een belangrijke persoon uit het stadje Thugville te evacueren. Alleen lijkt dat niet van een leien dakje te gaan.

alleystreets08

De gameplay van Guns, Gore & Cannoli is doodsimpel maar in een zekere zin uitdagend. De game is geen twin-stick shooter, de controls zijn dus gelijkaardig aan vooral klassiekere 2D shooters uit het 16-bit tijdperk. Als gangster heb je natuurlijk ook toegang tot een groot arsenaal aan wapentuig: naast je vertrouwd pistool kan je onder meer aan de slag met de nostalgische Tommy Gun, jachtgeweren en een vlammenwerper. De volledige single-player campaign kan je bovendien met maximum drie vrienden spelen in local co-op. Naast een lokale co-op mode kan je het ook tegen elkaar (of bots) opnemen in de Versus-mode.

armystronghold01

De wereld van Guns, Gore & Cannoli ziet er prachtig uit. De ontwikkelaars hebben gekozen voor fantastische omgevingen die perfect de sfeer uit het tijdperk kunnen nabootsen. Als je even kijkt naar het design van de personages en de vijanden kom je al snel tot de conclusie dat deze game een kenmerkende artstijl heeft: zo veel mogelijk werd zelf getekend en daarna gedigitaliseerd. Variatie in vijanden is er genoeg, en soms kan je zelfs zombies en andere gangsters tegen elkaar opzetten. Guns, Gore & Cannoli is geen gemakkelijke game: de vijanden gebruiken sluwe tactieken als een zombie met een wapen kan levensgevaarlijk zijn.

Harbour1(3co-op)

Visueel is deze game een absolute topper: de animaties zijn prachtig en de artstijl zal de meesten wel kunnen bekoren. De ‘Gore’ in de titel is zeker niet misplaatst: onthoofdingen, ontploffingen en bloed à volonté. De game heeft ook een klassieke soundtrack meegekregen met deuntjes die je vast en zeker wel al eens gehoord hebt maar absoluut passen bij een game als deze.

Stripclub01

De verhaallijn van Guns, Gore & Cannoli duurt drie à vier uur, afhankelijk van de moeilijkheidsgraad waarop je speelt. De game mocht wat ons betreft wat langer duren, maar elke minuut zit boordevol actie met een gigantisch hoog fun-gehalte.

Guns, Gore & Cannoli

Ontwikkeld en uitgegeven door Crazy Monkey Studios

Gespeeld op PS4. Ook verkrijgbaar op PC (Steam) en Xbox One.