Gaming PC PS4 Reviews Virtual Reality

Fruit Ninja PSVR Review

Als er één game is die de laatste jaren wel op elk mogelijk platform is uitgebracht, dan is het wel Fruit Ninja. De razend populaire mobiele game maakt nu ook z’n opwachting in virtual reality. Wij testten de PSVR-versie en waanden onszelf een fruitsnijdende ninja. Of Fruit Ninja VR ook in de smaak valt, lees je in onze review hieronder.

In plaats van je vingers speel je in Fruit Ninja VR voor de eerste keer met echte katana’s – in VR dan toch tenminste. Met de PlayStation Move controllers of de motion controllers voor de pc-versies kan je het fruit dat naar je toe wordt gesmeten in stukken hakken, maar de virtuele zwaarden zijn wat preciezer dan je misschien gewend bent van fruit ninja. Zo kan je nu ook in het fruit prikken met een zwaard, en kun je bommen laten stuiteren op je zwaard zonder ze tot ontploffing te brengen. Dit is dan ook meteen de grootste wijziging die Fruit Ninja VR met zich meebrengt ten opzichte van de normale versies.

De game speelt eigenlijk net zoals je dat zou verwachten en dat hoeft absoluut geen minpunt te zijn: Fruit Ninja is een heerlijk concept en de transitie naar VR was een logische keuze. Je krijgt in elke hand een katana toegewezen en je kan om je fruitwoede uit te oefenen kun je terecht in vier verschillende modi die je wellicht al kent. In de Classic Mode moet je zoveel mogelijk fruit zien te snijden zonder stukken te laten vallen en zonder een bom aan te raken. De Arcade-mode is dan weer een intensievere mode waarin je heel wat punten kan pakken én power-ups, om een zo hoog mogelijke score te rapen in één minuut. Als je het liever rustiger aan doet zonder bommen, dan is Zen Mode wellicht iets voor jou: 60 seconden en je hoeft je geen zorgen te maken over bommen of fruit die je laat vallen – ideaal om je ninja skills te beoefenen.

Helemaal nieuw voor de VR-versie is de Survival Mode. Daarin neem je het op tegen vliegende kanonnen die nogal schietgevoelig zijn en regelmatig fruit in je richting sturen. Ook hier heb je maar drie levens – drie keer een stuk fruit laten vallen en het is dus game over. Ook als je per ongeluk een bom snijdt mag je helemaal opnieuw beginnen, maar in deze modus kan je de bommen wel afketsen en zo terugkaatsen naar de vliegende kanonnen om ze te vernietigen. Per honderd punten die je te pakken krijgt, krijg je een leven terug. Intens, hectisch en een van de moeilijkste modi ooit in een Fruit Ninja titel. Uitdagend én verslavend.

Het concept van Fruit Ninja is natuurlijk helemaal ongewijzigd voor VR en dat hoeft ook helemaal niet: het ineenhakken van fruit werkt in een virtuele omgeving ontzettend goed. De tracking van de PlayStation Move-controllers is uitstekend en de zwaarden voelen aan als een extensie van je armen. Van onnauwkeurige bewegingen is in Fruit Ninja VR dus geen sprake.

Fruit Ninja brengt ook in virtual reality dezelfde kleurrijke en toffe graphics met zich mee en de game ziet er dan ook gewoon goed en scherp uit. De omgeving waarin je je bevindt is mooi weergegeven en doet wat denken aan een ouderwets gebouw in een Oosters landschap. Wat de soundtrack kennen we die vooral nog van de mobiele games en zal je het waarschijnlijk toch te druk hebben om daarop te kunnen focussen. Verder is het wel even het vermelden waard dat de game op PS4 momenteel een bug bevat waardoor consoles die niet in het Engels staan, veel minder fruit te zien krijgen. Gelukkig is dat iets dat hoogstwaarschijnlijk in een eerstvolgende patch zal aangepakt worden, maar niettemin toch het vermelden waard.

Conclusie Fruit Ninja VR Review

Fruit Ninja VR is de perfecte virtual reality-adaptatie van een concept dat we inmiddels al allemaal kennen. De tracking werkt goed, gameplay is goed als vanouds en verslavend. De klassieke modi zijn terug, maar ook de nieuwe Survival-mode biedt de nodige uitdaging. Een VR-titel met een lage instampdrempel die absoluut de nodige aandacht verdient.

Fruit Ninja VR

Ontwikkeld en uitgegeven door Halfbrick Studios

Gespeeld op PS4 Pro + PSVR. Ook verkrijgbaar op Steam (HTC Vive, Oculus Rift)