Fluster Cluck Review

Fluster Cluck – Nee, het is geen typfout – is een goedkope partygame van LOOT Entertainment en kent slechts één doel: alles en iedereen in kippen veranderen. De naam van de game doet je vast en zeker denken aan een andere term dat pure chaos betekent; en dat is net het spel in een notendop.

f-2

[su_dropcap style=”flat”]H[/su_dropcap]et is duidelijk dat de makers van Fluster Cluck zich niet hebben gefocust op een interessante verhaallijn, hoewel de geestige introductievideo het principe van de game wel netjes demonstreert. In de game speel je als een alien met een ongelooflijke appetijt voor kip. Je krijgt een gewapende UFO ter beschikking, waarmee je je drie tegenstanders kan bestoken met lasers. In het midden van de level bevindt zich een heuse ‘Chikkinizer’, een apparaat waarmee je alles kan veranderen in – je raadt het al – kip. Dit kunnen vaste voorwerpen zijn op de map, maar ook dieren zoals koeien kunnen in de Chikkinizer gepropt worden. Als je erin slaagt om het voertuig van een tegenstanders te doen crashen, kan je je tractor beam activeren en ook die veranderen in een felbegeerde kip.

Een splitscreen multiplayer game

Er zijn verschillende modi aanwezig in Fluster Cluck. Je kan de campaign spelen waarmee je een paar uur zoet bent, maar het is duidelijk dat de game zich focust op splitscreen gameplay. Het is een ideaal spel om met een hoop vrienden in de sofa te spelen en tegenwoordig zijn er weinig games die dat mogelijk maken. Je kan strijden volgens de Chikkin Hunt en Deathmatch regels, solo of in een team.

FlusterCluck_4players_HoldTheCrossBones_01-670x369

De gameplay is simpel en kent te weinig variatie: het is daardoor geen spel dat je uren aan en stuk kan spelen. Schiet, verzamel, Chikkinzer, repeat. In de levels vinden we enkele power-ups en transportmogelijkheden terug, maar de basis van de game blijft gelijk. Naast het ophalen van allerlei voorwerpen is ook schieten belangrijk: dit doe je met de rechterstick. Fluster Cluck kan dus eigenlijk het best beschreven worden als een twin stick shooter. Met kip. Veel kip. De game kent ook een aantal unlockables om je personage en de bijhorende UFO cosmetisch aan te passen. De verschillende levels zijn ook vrij cliché: gras en koeien, zand en kamelen en zelfs de onderwereld en zombies. De opmaak van een level is ook niet heel erg spannend: vaak gaat het om simpele ontwerpen die vooral gericht zijn op het veroorzaken van chaos.

Audiovisueel en performance

fluster-cluck-screenshot-11-ps4-us-12sep14

Audiovisueel is Fluster Cluck helaas ook niet zo sterk. Hoewel de game er allesbehalve slecht uitziet, missen we textures in hoge kwaliteit en gevarieerde omgevingen. Vooral het afgeplatte gras in de eerste paar levels ziet er niet bepaald prachtig uit. Op het vlak van audio is de game ook geen pareltje, de soundtrack is vrij repetitief. Wel maakt de game gebruik van de ingebouwde luidspreker in de DualShock 4 controller, wat voor leuke geluidseffecten zorgt. Qua performance zijn we wel tevreden, het spel slaagt erin om vrijwel altijd het doel van 1080p en 60 beelden per seconde (FPS) te halen.

Update: Hieronder hebben we eigen gameplaybeelden toevoegd, om je een indruk te geven van hoe de game eruit ziet in bewegende beelden.