The Elder Scrolls V: Skyrim Special Edition Review

Het is al een tijdje geleden dat The Elder Scrolls V: Skyrim werd gelanceerd en intussen heeft deze game geen verdere introductie nodig. Bethesda’s episch RPG-avontuur werd door critici en spelers geprezen en werd dan ook een wereldwijd verkoopsucces. Alleen de consoleversies, die lieten wat te wensen over. De grote wereld van The Elder Scrolls kwam namelijk niet goed tot z’n recht op de vorige generatie consoles. Gelukkig krijgen we een herkansing met de Skyrim Special Edition, een geremasterde versie van de game voor PS4, Xbox One én pc. Uiteraard is deze Special Edition dan ook meteen een volledig pakket: je krijgt er ook de Dawnguard, Dragonborn en Hearthfire DLC bij. Hoe bevalt The Elder Scrolls V: Skyrim, vijf jaar later? Je leest het in onze review hieronder.

skyrim_special_edition_screen_3

Het is inmiddels al vijf jaar geleden dat het episch avontuur van Skyrim werd gelanceerd en hoewel je moeilijk het gevoel van een allereerste speelbeurt kunt evenaren, is dit typisch een game waar je met plezier opnieuw aan begint. Met honderden uren gameplay, een ontzettend uitgebreide wereld en lore en RPG-elementen die vandaag de dag nog steeds stand houden heeft Skyrim zonder enige twijfel een remaster verdiend.

Je zou best wel kunnen zeggen dat Skyrim de basis heeft gelegd voor een hoop RPG’s die verschenen in de daaropvolgende jaren. Denk maar bijvoorbeeld aan The Witcher III en natuurlijk ook Bethesda’s eigen post-apocalyptische Fallout 4. De game blijft natuurlijk wel identiek en Skyrim speelt net zoals je je wellicht herinnert. In sommige kleinere aspecten kan de game daardoor wel gedateerd aanvoelen. Voor spelers die de wereld van Skyrim voor het eerst betreden is er geen beter moment, dankzij de Special Edition kan je de klassieker in volle glorie aanschouwen.

Aanpassingen

skyrim_special_edition_screen_4

Vanzelfsprekend biedt de Special Edition een volledige overhaul van de graphics. Op zowel consoles als op pc biedt The Elder Scrolls V: Skyrim betere textures, meer levendige effecten, de bekende god rays voor de belichting, een verbeterde en dynamisch depth of field en zo kunnen we wel nog even doorgaan. Het verschil met de PS3 of Xbox 360 is waanzinnig groot. Nu – om eerlijk te zijn is dat niet bepaald een moeilijke opgave. Het toont verder aan dat een grootschalige game als Skyrim eigenlijk te hoog gegrepen was voor de oudere consolearchitectuur en nu pas volledig tot z’n recht kan komen. De meeste pc’s waren goed in staat om de originele versie van Skyrim af te spelen, maar de Special Edition biedt ook in deze gevallen merkbare verbeteringen.

skyrim_special_edition_screen_5

Vooral het verbeterde belichtingssysteem is goed op te merken. De god rays waarmee de ontwikkelaar graag pronken zorgen voor levendigere en dynamischere omgevingen die je vooral in de bossen goed opmerkt. Reflecties zijn veel prominenter aanwezig en weersverschijnselen komen duidelijker tot hun recht dan ooit. De character models hebben ook een opfrissing gekregen en hoewel ze er zeker beter uitzien, merk je soms wel dat het om een vijf jaar oude gaat. Kortom, Skyrim krijgt met de Special Edition zeker en vast een mooie grafische boost. Vooral de opmerkelijk betere draw distance merk je meteen op en ook de laadtijden zijn (gelukkig) een stuk minder lang dan bij de vorige generatie consoles.

Mods

skyrim-special-edition-1

Naast de verbeterde graphics en het bijvoegen van alle uitgebrachte DLC-pakketten kunnen de consolegamers voor het eerst kennismaken met mods voor Skyrim. De modcommunity is al sinds de release waanzinnig populair op pc en het de uitbreiding naar de Xbox One en PS4 komt de game natuurlijk enkel maar ten goede. Skyrim is sowieso al een titel waar je meer dan honderd uur aan kan spenderen (zeker als je de erg stevige DLC meerekent) maar met de mods komt daar quasi een oneindige laag herspeelbaarheid bovenop.

De mods op consoles zijn niet even uitgebreid als die op de pc-versies van Skyrim, maar gezien de gesloten architectuur is dat ook niet meer dan logisch. Eerst en vooral ga je bij de activering van een mod geen achievements of trophies meer kunnen behalen en het overzicht van te downloaden mods is niet altijd even duidelijk en vlot. De community heeft al een hele hoop mods uitgebracht die de game zowel licht als ontzettend veel beïnvloeden. Nieuwe wapens, nieuwe quests, nieuwe omgevingen – de mogelijkheden zijn vrijwel eindeloos.

PS4 Pro

The Elder Scrolls V: Skyrim is een van de eerste en weinige titels die de sterkere PlayStation 4 Pro console ondersteunt. Concreet zal de PS4 Pro het spel op een veel hogere resolutie kunnen renderen, namelijk in native 4K. Dat zijn vier keer zoveel pixels als de Full HD-resolutie van de normale PS4 en dat is toch op z’n minst indrukwekkend te noemen. Hoewel het niet rotsvast is blijft de performance – met de laatste update – netjes erg dicht in de buurt van 30 beelden per seconde.

Eindwoord The Elder Scrolls V: Skyrim Review

skyrim_special_edition_screen_6

Skyrim is terug en beter dan ooit. De Special Edition brengt grafisch een merkbare verbetering met zich mee. De gigantische werelden ontdekken is waar genot en hoewel de game intussen al vijf verjaardagkaarsjes heeft uitgeblazen, houdt de gameplay zeker nog stand. De Special Edition is een waardige remaster en is ideaal voor nieuwkomers in de franchise, al zullen Skyrim-veteranen deze verbeterde versie zeker weten te appreciëren. Een opmerkelijk compleet en visueel mooi totaalpakket van een klassieke game uit de vorige generatie.

The Elder Scrolls V: Skyrim Special Edition

Ontwikkeld en uitgegeven door Bethesda

Gespeeld op PS4/PS4 Pro. Ook verkrijgbaar op Xbox One en pc.