Gaming PS4 Reviews Virtual Reality

Tethered PSVR Review

Sinds kort is Tethered beschikbaar voor de PlayStation VR, een game die er op het eerste gezicht vrij schattig uitziet maar toch ontzettend veel diepgang biedt. Tethered is een god-simulator waarin je een heleboel blauwe wezentjes kunt besturen om zich te vestigen op allerlei verschillende soorten eilandjes. Dat gaat gepaard met het verzamelen van grondstoffen, zorgen dat iedereen voldoende voedsel krijgt en ’s nachts worden de eilanden verder overrompeld door kwaadaardige wormen. Dankzij PlayStation VR voel je je in Tethered ook een beetje als god: je bevindt je middenin de wolken en krijgt een bovenaanzicht op je onderdanen. Het gezichtspunt kan je verwisselen door simpelweg te springen naar een andere wolk. Onze volledige bevindingen van Tethered vind je in onze review hieronder.

highresscreenshot00184

In Tethered ben je almachtig en speel je dus een soort van god. De game bevat dertien verschillende levels – elk met grondige verschillen in de lay-out van de eilanden en ze spelen dus ook vrij verschillend. In het begin van een level worden er een aantal blauwe wezentjes geboren – de Peeps. Je kan Peeps linken aan een bepaalde activiteit, zoals het vergaren van een grondstof of het aanvallen van een vijand – vandaar ook de naam ‘Tethered’. De bedoeling is dat je zoveel mogelijk Spirit Energy verzamelt om het eiland volledig te ontgrendelen. Deze energie wordt verzameld in een soort van totem dat ook dienstdoet als verzamelplaats voor alle grondstoffen. Stukje per stukje wordt het eiland groener en kan je je Peeps nieuwe gebouwen laten plaatsen. Denk maar aan boerderijen, een kazerne of wetenschappelijke gebouwen. Verder kan je ook het weer beïnvloeden: denk maar aan zonneschijn, regen, storm én sneeuw. Wie een beetje knutselt kan ook een regenboog of een bliksemstorm ontketenen.

highresscreenshot00248

In elk van de dertien levels is de gameplay gelijkaardig: je begint met een kleine Peep, die tevoorschijn komt in een eitje. Eitjes kun je laten uitkomen door de zon erop te laten schijnen of door ze te laten uitbroeden door een andere Peep. Er zit echter wel een addertje onder het gras: als je eieren te lang onaangeroerd laat veranderen ze in slechte eieren en zal er geen Peep maar een smerige worm geboren worden – iets dat je natuurlijk wil vermijden. Elke level duurt een degelijke dertig minuten en op het einde krijg je een bepaalde score toegewezen. De level is compleet wanneer je een bepaalde hoeveelheid Spirit Energy hebt verzameld. Deze krijg je door verschillende acties uit te voeren – denk maar aan het verzamelen van kristallen of het verslaan van vijanden.

highresscreenshot00258

Hoewel het verzamelen van Spirit Energy in elke level het hoofddoel is, is het natuurlijk belangrijk om je Peeps tevreden te houden. Daarvoor zal je dus rekening moeten houden met voldoende voedselvoorziening, maar elke Peep heeft ook een bezigheid nodig. Je tethert ze dus aan een bezigheid. Eens je een aantal grondstoffen hebt verzameld kun je gebouwen plaatsen zoals uitgebreide boerderijen, upgrades of verdedigingsstructuren. Zijn de natuurlijke voorraden uitgeput? Geen probleem, want dankzij een goddelijke interventie met het weer kan je die weer aanvullen. De gebouwen zijn van groot belang: een taverne is bijvoorbeeld een plek waar Peeps kunnen uitrusten en weer levens kunnen heropbouwen terwijl een kazerne je toelaat om bepaalde Peeps te promoveren naar een sterkere variant, de Hero. Gelijkaardig aan dit kan je met behulp van Workplaces ook bepaalde Peeps een specialisatie meegeven waardoor ze efficiënter een bepaald type grondstof kunnen verzamelen. Tussendoor is het de bedoeling dat je je voorbereid op de nacht want de wormen durven weleens een aantal Peeps te vermoorden.

tethered-screenshot08

Wanneer je Peeps aangevallen worden door de wormen vergeten ze ook waarmee ze bezig waren – je moet ze dus opnieuw tetheren aan een bezigheid. Stilzitten is geen optie, want dan worden ze depressief en durven ze weleens van het vliegend eiland springen. Met dertien levels biedt Tethered absoluut een volwaardige game aan met heel wat uren speelplezier – al is het wel jammer dat er geen soort van Endless mode in verwerkt zit, aangezien dit bij Tethered écht goed zou werken. Behalve het verbeteren van scores is er weinig reden om terug te keren naar de campagne, hoewel je natuurlijk drastisch andere keuzes zou kunnen maken – het is en blijft een god simulator natuurlijk.

tethered-screeshot22

Tethered ziet er uitstekend uit zowel wat de omgevingen als de personages betreft en de top-down VR-weergave werkt goed. Het teleportatiesysteem met de wolken is goed uitgewerkt en het tetheren van Peeps voelt nooit onnatuurlijk aan. De vliegende eilanden zien er uitstekend uit met prima, rijk gevulde details en groene pracht en praal. En ja hoor – het schattigheidsgehalte van de Peeps ligt in Tethered ook waanzinnig hoog.

Conclusie Tethered Review

Tethered is een unieke PSVR-game en een ontzettend leuke god simulator. De game biedt uren speelplezier, diepe gameplayelementen en een hoog aaibaarheidsfactor. De controls in VR werken bovendien prima en helemaal intuïtief.

Tethered

Ontwikkeld en uitgegeven door Secret Sorcery

Gespeeld op PS4/PSVR.