Gaming PC PS4 Reviews

Street Fighter V Review

Inmiddels zijn we al zeven jaar verder na de release van Street Fighter IV en sinds kort is er eindelijk een volwaardige sequel: Street Fighter V. Capcom brengt meteen een frisse wind in de franchise met een aantal belangrijke wijzigingen. Zo verschijnt de game eerst en vooral exclusief voor PC en PS4, met ingebouwde cross-play functionaliteit. Verder introduceert het vijfde deel in de Street Fighter reeks ook een gloednieuw content plan met een hoop aangekondigde content updates die gratis te downloaden zullen zijn. Capcom wil zo duidelijk maken dat Street Fighter V dé fighter van deze generatie is en voortdurend van nieuwe updates zal worden voorzien. Reden genoeg dus om Street Fighter V grondig uit te testen.

Een nieuwe start

SFV_screens_UI_Ryu_1455549436

De Street Fighter franchise is uiteraard ontzettend geliefd en met goede reden, de ontwikkelaars hebben Street Fighter V meteen ingezet als dé fighter van deze generatie. Bij de lancering is de content redelijk beperkt – zo is er geen volwaardige Story Mode aanwezig en ook het rooster van zestien verschillende personages is eerder beperkt. Die eerste content update mogen we al in maart verwachten: die brengt onder andere het nieuwe personage Alex met zich mee, een in-game winkel en een nieuwe Challenges mode. In de volgende maanden volgen dan opnieuw extra personages en in juni verschijnt er zelfs een cinematische Story Mode, helemaal gratis. DLC-personages kan je ontgrendelen met Fight Money, een in-game currency die je redelijk eerlijk kan verdienen door de single-player missies te voltooien en online matches te winnen. Je kan ook een Season Pass kopen waarmee je onmiddellijk alle extra DLC-personages vrijspeelt inclusief outfits.

sfv-service-infographic_1455879663

In de kern is de vijfde Street Fighter uiteraard vrij gelijkaardig aan de vorige delen en die gameplay staat als een huis. Street Fighter V introduceert echter op het gebied van gameplay wel de V-Gauge moves die voor elk personage helemaal uniek zijn. De V-Gauge wordt gevuld door het vakkundig gebruiken van V-Skills of gewoon door een pak rammel te absorberen en kan je zowel offensief als defensief inzetten als een V-Reversal. De nieuwe moves via het V-systeem kan je triggeren via de schouderknoppen en zijn dus vrij gemakkelijk te gebruiken. Verder kan je natuurlijk de klassieke combo’s toepassen zodat de Hadoukens rond de oren van je tegenstander vliegen. Deze verfrissende touch op de klassieke Street Fighter formule zorgt voor een ontzettend fijne en goed uitgewerkte gameplay die zowel hardcore fighterfanaten als de meer casual spelers kan bekoren.

Kwaliteit boven kwantiteit

SFV_screens_UI_R_1455549434.Mika

Althans, dat lijkt momenteel het geval te zijn. De core gameplay van Street Fighter V is uitstekend maar jammer genoeg zijn er weinig beschikbare modi waarin dat bewezen kan worden. De single-player van de game is heel erg karig. Capcom heeft elk personage voorzien van een eigen, korte verhaallijn met elk twee tot drie matches. De moeilijkheidsgraad ligt hierbij op een ontzettend laag niveau en vaak duurt het slechts enkele minuten vooraleer je een campagne van een van de vechtersbazen hebt voltooid. Na anderhalf tot twee uur heb je alle single-player missies uitgespeeld.

Verder bevat Street Fighter V ook nog een Survival modus die best goed is uitgewerkt. Je kiest een van de zestien personages en je moet verschillende rondes van tegenstanders zien te overleven. Hierbij verdien je punten die je weer kan inzetten om upgrades aan te schaffen tussen de rondes door. De moeilijkheidsgraad stijgt lichtjes, maar de upgrades zorgen voor een eerlijk gevecht. Deze modus dient meteen ook om extra outfits voor de personages vrij te spelen. Voor zowel Easy (10 tegenstanders), Normal (30) als Hard (50) krijg je unieke nieuwe kostuums. Survival is een leuke toevoeging maar gaat vooral in de hogere moeilijkheidsgraden repetitief worden.

SFV_screens_UI_Vega_1455549437

Verder is er natuurlijk ook een volledig online-gedeelte voorzien in Street Fighter V, zowel voor competitieve spelers als casual gamers. Tijdens de launch was de online stabiliteit van de game niet bepaald om naar huis over te schrijven maar gelukkig zijn die problemen intussen verholpen. Je kan in Street Fighter V ook een heus online-portaal vinden waarmee je je vechtprestaties kan bijhouden. Geschikte matches vinden gebeurt vrij snel en ook met de netcode zit alles snor: van lag is absoluut geen sprake.

SFV_screens_Zangief01_1455549442

Ten slotte is er natuurlijk ook nog een Versus Mode, waarin je het tegen een Player Two opneemt. Onbegrijpelijk is de afwezigheid van een klassieke Arcade Mode waarin je de speler zelf de personages en de level kan kiezen om te strijden tegen de A.I. Waarom die modus niet (bij launch) is inbegrepen is voor ons een volkomen raadsel en we kunnen enkel maar hopen dat Capcom dit in een aankomende patch goedmaakt.

Nieuwkomers

SFV_screens_UI_Rashid_1455549435

Uiteraard maken enkele nieuwe vechtersbazen hun debuut in Street Fighter V. De game verwelkomt Rashid, F.A.N.G, Necalli en Laura in het Street Fighter rooster. De korte single-player missies zorgen voor een goede introductie en laten je meteen kennismaken met de unieke speelstijlen van de nieuwe personages. De vier nieuwkomers hebben een uitgebreid arsenaal aan unieke moves waardoor er – ondanks het ietwat beperkt assortiment van zestien vechters – toch ontzettend veel variatie in de gameplay gebracht kan worden. De klassiekers zoals Ryu, Ken, Chun Li, Mister Bison, Dhalsim en Zanghief zijn uiteraard weer van de partij. Er missen ook enkele kenmerkende personages, maar wellicht worden die later nog als DLC-karakters uit de doeken gedaan.

SFV_screens_Necalli01_1455549415

Visueel springt Street Fighter V meteen in het oog met kleurrijke graphics, gevarieerde en ontzettend gedetailleerde levels en uiteraard de unieke cartoonachtige artstijl met een laagje celshading. Animaties zijn ook erg vloeiend en de rock solid framerate van 60 beelden per seconde zorgt voor een zeer fijne fast paced actie. Ook de soundtrack stelt allerminst teleur en breng teen combinatie van een hoop nieuwe sfeervolle deuntjes met enkele nostalgische elementen uit de oudere Street Fighter games. De narratieve intro’s bij de verhaalmissies zijn in het Engels gebracht, maar voor de liefhebbers zijn de originele Japanse stemmen ook beschikbaar.

Conclusie Street Fighter V Review

Street Fighter V is opnieuw een topper en op het gebied van gameplay en ontzettende sterke fight-em-up. Audiovisueel scoort de game ook erg goed. Echter mist de game bij lancering heel wat content en wellicht was het een verstandigere keuze geweest van Capcom om nog even te wachten met uitbrengen van de game. Gelukkig worden er wel content updates beloofd, waardoor je de aankoop van de game gerust als een investering kan beschouwen. Street Fighter V gaat in ieder geval wel een mooie en voorspoedige toekomst tegemoet want de basis is zonder twijfel gelegd.

Street Fighter V

Ontwikkeld en uitgegeven door Capcom

Gespeeld op PS4 (Console Exclusive), ook verkrijgbaar op PC