Shovel Knight Review

Als je de game Shovel Knight voor het eerst ziet, zou je meteen denken dat je te maken had met een 8-bit game die niet mis zou staan in het assortiment van de nostalgische NES. Dat is meteen ook het doel dat ontwikkelaar Yacht Club Games voor ogen heeft: een traditionele retro game met de kenmerkende gameplay overbrengen naar een modern platform. Shovel Knight was al een tijdje beschikbaar op PC, Wii U en Nintendo 3DS, maar sinds kort is het spel ook te downloaden voor PS3, PS4 en PS Vita.

screen_07

Wie aan de Nintendo Entertainment System denkt, denkt meteen aan een aantal typische kenmerken. Denk maar een 2D-levels met een hoop geheimen, een beperkte hoeveelheid kleuren maar ook oerdegelijke platformer gameplay. Al vanaf het menu-scherm worden we begroet met een typische 8-bit interface, en ook de start van de game doet ons terugdenken aan de jaren ’80 en ’90. Het spel start meteen met de uitleg van het verhaal. De kans is groot dat vele spelers de introductie gewoon zullen overslaan, en dat is misschien maar goed ook. Niet dat het verhaal slecht is – integendeel zelfs. Op verschillende plaatsen in de game zal je enkele mysterieuze gebeurtenissen meemaken, die dan uiteindelijk perfect in het plaatje passen. Het verhaal geeft de Shovel Knight een eigen identiteit en dan maakt z’n avontuur heel wat belangrijker.

screen_06

De gameplay van Shovel Knight is vrij simpel, maar het zit wel steengoed in elkaar. Zoals je wellicht al kon raden heeft de Ridder als belangrijkste wapen een schop. Daarmee kan je naar links en rechts zwieren om je tegenstanders een mep te verkopen, je kan ook luchtaanvallen uitvoeren en de schop gebruiken als een soort pogostick. Iets verder in de game zal je gebruik kunnen maken van ‘Relics’, speciale items of power-ups die je kunnen helpen om een level of eindbaas te verslaan. Opmerkelijk is dat je een Relic gebruikt door twee knopjes tegelijk in te drukken, in plaats van een aparte knop. De reden is echter simpel: Shovel Knight probeert zo authentiek mogelijk te blijven aan 8-bit games, waar dit soort vreemde knoppencombinaties wel vaker voorkomen. Elke level is ontzettend goed uitgewerkt en op het einde mag je elke keer opnieuw een eindbaas verwachten. Ook deze zijn tot op de puntjes afgewerkt. Elke eindbaas heeft absoluut z’n eigen speelstijl, en het gevecht tot een goed einde brengen zal zeker en vast een uitdaging zijn. De moeilijkheidsgraad ligt aan de steile kant, maar het is niet zo dat Shovel Knight uitspelen een quasi onhaalbare opdracht is. Voor de durvers onder ons kan je checkpoints permanent vernietigen voor extra goud. Elke level is volledig anders en geen enkele ervan voelt aan als een herhaling.

screen_08

Shovel Knight is vele meer dan enkel maar een platformer, het heeft ook heel wat elementen van een RPG, zij het in een lichte vorm. Zo zal goud overal te vinden en te verzamelen zijn, die je kan inwisselen voor Relics, upgrades voor je Shovel of een nieuw stukje armor. De levels worden ook weergegeven in een redelijk grote map, waarin heel wat te doen is. Er zijn twee rustige stadjes waar je kan uitblazen, minieme sidequests kan doen en uiteraard je eigenschappen upgraden. Op de kaart zelf vind je af en toe ook een ‘random traveler’ terug, die vaak niet al te goed gezind is. Er zijn 10 hoofdmissies en 8 andere ridders te verslaan, vooraleer Shovel Knight zijn ultieme doel bereikt. Als je doodgaat in Shovel Knight, wordt een aanzienlijk stuk goud achtergelaten in de level die je uiteraard weer terug kan nemen. Als je tussenin echter nogmaals sterft, ben je heel wat geld kwijt en dat kan soms voor wat frustraties zorgen. De game duurt een dikke zes uur om uit te spelen, maar gelukkig is er ook een New Game + modus. Uiteraard zijn er ook heel wat verzamelobjecten en is er heel wat te doen in de wereld van Shovel Knight.

screen_14

Op audiovisueel gebied heeft Yacht Club ontzettend goed werk geleverd. De graphics zien er authentiek uit, en de kleuren springen meteen in het oog ondanks het (opzettelijk) kleine kleurenpalet. Omgevingen en elementen uit de missies zijn met de meest nauwkeurige details afgewerkt. Bovendien zijn we erg blij met het feit dat er ontzettend veel verschillende soorten vijanden en NPC’s zijn die er elk gelikt uit zien. Waar de game echter het meest uitblinkt, is de soundtrack. Die is voorzien van heel wat nummers die je meteen in een 8-bit sfeer brengen en perfect passen bij de game. Meer nog, het geluid vormt een gigantisch groot deel in de goede sfeerschepping van elke level. Niets anders dan lof voor de componist, de uitmuntende deuntjes zorgen voor een fantastisch geheel.

screen_17

Performance is iets waar we heel erg veel belang aan hechten, en ook daarmee scoort Shovel Knight duidelijk punten. Op zowel de PlayStation 3, PlayStation 4 als de PlayStation Vita draait de game volledig soepel en zonder enige framedrops. Dankzij cross-buy hoef je niet te kiezen tussen een van de drie, en dankzij cross-save kan je altijd verdergaan waar je gestopt was op een console naar keuze. De ontwikkelaars zullen Shovel Knight nog na de release ondersteunen met gratis uitbreidingen, en da’s natuurlijk altijd mooi meegenomen.

screen_01

Shovel Knight

Ontwikkeld en uitgegeven door Yacht Club Games