Gaming PS Vita Reviews

Severed Review

Hoewel vele ontwikkelaars de PlayStation Vita handheld console al zijn vergeten, wil indie-ontwikkelaar Drinkbox Studios daar verandering in brengen. Onlangs is namelijk Severed uitgebracht, een PS Vita exclusive en de game gebruikt het aanraakscherm van de Vita als een van de belangrijkste gameplay-elementen. Verder haalt Severed vooral z’n inspiratie uit Metroid-achtige titels en ook de unieke grafische stijl die we al kennen van Guacamelee wordt opnieuw toegepast in deze mobiele game. Zoals de titel al doet vermoeden ga je in Severed vooral ledematen van monsters en allerlei gespuis moeten afhakken. Hoe dat afloopt, lees je in onze Severed Review voor PlayStation Vita.

severed_screenshot_03

Severed laat er zeker en vast geen gras over groeien en al vanaf het begin van de game maak je kennis met het mysterieus verhaal. Je bevindt je middenin een vreemd natuurgebied met rook in de verte en je merkt eveneens ook dat je levensbalk op het punt staat van leeg te lopen. Severed is een first person game en maakt gebruik van verschillende kamers in een level – een stijl die de laatste tijden terug in opkomst is. Wanneer je eindelijk de rook benadert zie je het hoofdpersonage in een spiegel. De protagonist heet Sasha en je merkt ook meteen dat haar rechterarm afgesneden is. Niet veel later komt er een duivels gespuis tevoorschijn die haar vertelt dat haar familie spoorloos verdwenen is. Gewapend met het zwaard van de duivel gaat Sasha op zoek naar haar familie in allerlei kerkers en natuurgebieden.

severed_screenshot_09

De dungeon crawler gameplay is zeker en vast prominent aanwezig in Severed. Met de analoge stick of het D-Pad kan je 360° draaien, je kan dus niet vrij navigeren maar het past best goed bij de rest van de gameplay. Via de mini-map zal je kunnen zien welke gebieden je al hebt ontdekt en uiteraard zou Severed geen dungeon crawler zijn als er niet af en toe een geheime kamer opdook. Als je in je ontdekkingstoer een witte vlam ziet opduiken, weet je dat het tijd is voor actie.

Monsters, demonen en allerlei vreemd gespuis zullen je voortdurend lastigvallen in de kerker en dan haalt Sasha uiteraard haar vertrouwd zwaard naar boven. De bewegingen die je maakt op het aanraakscherm van de Vita worden perfect vertaald naar de game en langere aanvallen leveren meer schade op. Uiteraard moet de gameplay wel de naam van de game eer aan doen. Als je kritieke aanvallen uitvoert en je je goed kan verdedigen bouwt er een Focus-meter op. Als deze helemaal gevuld is en je een genadeslag uitoefent op een vijand, kan je deze ontleden. Je krijgt kort de tijd om de ledematen van de monsters af te hakken, die je kan gebruiken om upgrades te ontgrendelen voor Sasha en haar zwaard. Het upgradesysteem is bovendien goed uitgewerkt en de nieuwe stroom van magische skills voor Sasha zorgt wel voor de nodige variëteit.

severed_screenshot_07

Je zou kunnen denken dat de gameplay van Severed eigenlijk heel simpel in elkaar zit, maar eenmaal je verder in de game geraakt wordt het een stuk lastiger met sterkere vijanden, nieuwe aanvalspatronen en meerdere vijanden tegelijk bestrijden. Vijanden verschijnen dus aan alle vier de kanten, waardoor de spanning op deze momenten zeker en vast kan stijgen.

severed_screenshot_12

De kerkers zijn opgedeeld in verschillende verdiepen en soms zal je een kleine puzzel moeten oplossen om verder te geraken. Je zal namelijk af en toe gekleurde (en gesloten) poorten ontdekken die je vanuit en andere kamer zal moeten ontgrendelen. Na een goede zeven uur nader je het einde van de game. Er is wat weinig replaywaarde, maar met de funfactor zit het in ieder geval goed en voor de liefhebbers kan je met skills die je enkel vrijspeelt op het einde van de game enkele nieuwe kamers ontdekken die je hebt gemist tijdens je eerste playthrough. Wel is het constant hacken & slashen wellicht niet iets dat je uren aan een stuk kan doen, wat Severed geschikter maakt voor kortere speelsessies.

severed_screenshot_11

Op audiovisueel gebied is het meest opvallende van Severed zeker en vast de artstijl. Die is erg gedetailleerd, kleurrijk en sfeervol en is best vergelijkbaar met de stijl de we al kennen van Drinbox’s Guacamelee!. Ook de monsters en eindbazen zijn goed ontworpen en de game ziet er erg scherp en mooi uit op de PS Vita. De soundtrack is ook prima met een aantal deuntjes die goed bijdragen tot de mysterieuze, duivelse sfeer.

Eindwoord Severed Review

severed_screenshot_13

Severed is een uitstekende game voor de PlayStation Vita die het aanraakscherm van de console zeker en vast eer aan doet. Gameplay is prima is simpel, verslavend en dankzij het upgradesysteem ook vrij ingenieus. Bovendien speelt de game heerlijk weg op Sony’s draagbare console.

Severed

Gespeeld op PS Vita (exclusive)

Ontwikkeld en uitgegeven door Drinkbox Studios