Gaming PC PS4 Reviews

Screencheat Review (PS4)

Iedere gamer heeft ongetwijfeld goede herinneringen overgehouden aan lokale multiplayer sessies op de zetel met vrienden in shooter games. Denk maar aan de klassieke Nintendo 64 topper Goldeneye, maar ook in recent uitgebrachte shooters zijn er heel wat mogelijkheden om via splitscreen te spelen. Je kan dan kiezen om het eerlijk te spelen, maar vaak gaan we toch screencheaten. Lekker kijken op het scherm van je tegenspeler om een oneerlijk voordeel te behalen. En dat is nu net waar deze game helemaal om draait. In Screencheat zijn alle personages namelijk helemaal onzichtbaar, en de enige manier om te weten waar ze zich bevinden is om af te kijken op het beeldscherm. Of dit origineel concept ook in de smaak valt, lees je in onze Screencheat review.

Let the shooter go

Screencheat (3)

Screencheat is in elk opzicht een multiplayer shooter en doet ons nostalgisch denken aan potjes Goldeneye. Of je nu met een, twee of drie vrienden speelt: Screencheat deelt het scherm in een splitscreen en laat elke speler los op het slagveld. Wil je weten waar je moet schieten? Even kijken op het scherm van de tegenstander en dan wordt het all guns blazing. Screencheat is natuurlijk ideaal als lokale co-op game, maar de ontwikkelaars hebben het online multiplayer gedeelte zeker niet verwaarloosd en ook matchmaking is aanwezig.

Screencheat (6)

Gelukkig maakt Screencheat het niet te moeilijk om tegenstanders te vinden. De gevarieerde levels zijn allemaal opgedeeld in vier verschillende kleuren en bevatten elk handige herkenningspunten om het screencheaten te vereenvoudigen. Als speler heb je ook een uitgebreid assortiment aan wapens ter beschikking: gaande van een simpel geweer tot een ‘ball of death’, en van een kandelaar tot ontploffende knuffelberen. Screencheat is een game die zichzelf niet al te serieus neemt en dat resulteert gelukkig in gekke en actievolle knokpartijen. Zonder dit concept zouden we al snel het label ‘saai’ plakken op een cartoonachtige-shooter als deze, maar het idee wordt fantastisch uitgevoerd en dat zorgt voor uiterst plezierige georganiseerde chaos.

Onzichtbaar, of toch net

Screencheat (4)

Alle personages mogen wel onzichtbaar zijn, maar de visuele effecten van je wapens zijn dat niet. Als je dus staat te zwaaien met een gigantische kandelaar, geef je in principe je positie vrij aan je tegenstanders. Het voortdurend in de gaten houden van deze effecten én de schermen van je tegenspelers is vrij intens – het zorgt voor enorme fast paced actie.

Screencheat (5)

Ontwikkelaars Samurai Punk schromen trouwens niet om wat humor en referenties in hun game te steken. Zo wordt een tegenstander niet ‘gekilled’ of ‘gefragged’, maar worden eerder de termen Obama’d, Defriended, Geswagged of ge-Wrecking Ball’d gebruikt. En hoewel de personages helemaal onzichtbaar zijn komt hun ware aard naar boven wanneer ze gedood worden – excuseer, Obama’d – in de vorm van een kleurige ragdoll. Ook de soundeffects laten weinig aan de verbeelding over en dragen goed bij tot de grappige, nostalgische sfeer van de game. Screencheat kent ook een XP-systeem tot vijftig levels en om het voor de speler interessant te houden kan je verschillende ragdolls vrijspelen.

Hoeveelheid content

Screencheat (2)

De matches in Screencheat zijn vrij snel en na enkele minuten wordt er een winnaar aangeduid. We moeten er ook even bij zeggen dat de laadtijden uiterst miniem zijn – ook bij online matchmaking. Screencheat bevat een aantal verschillende modi en biedt daarmee redelijk wat variatie. Denk maar aan klassiekers zoals Deathmatch, King of The Hill en Capture The Piñata. Ook zijn er een aantal interessante modi aanwezig zoals Murder Mystery, een soort van virtuele Cluedo waarbij je een bepaalde speler moet doden met een specifiek wapen. In One Shot krijg je maar één kogel om de vijftien seconden, of totdat alle vier spelers hun wapen herladen. Er zijn ook enkele trainingsmissies beschikbaar om je Screencheat-skills bij te schaven. Je kan spelen op een twaalftal verschillende maps en AI bots in verschillende moeilijkheidsgraden zijn aanwezig.

Eindwoord Screencheat Review

Screencheat is een erg vermakelijke game en een vernieuwende twist op het klassiek shootergenre. Onzichtbaarheid, gekke wapens en uitstekend ontworpen maps zorgen voor snel en intens speelplezier. En hoewel je deze game prima in je eentje kan spelen, blinkt de game toch uit met een hoop medespelers in de zetel.

Screencheat

Ontwikkeld door Samurai Punk, uitgegeven door Surprise Attack Games

Gespeeld op PS4. Ook verkrijgbaar op PC.