Gaming PS4 Reviews Virtual Reality

Pixel Gear Review (PSVR)

Ondertussen zijn er heel wat grotere en kleinere titels te vinden voor de PlayStation VR headset, maar verbazend genoeg kan je weinig first-person shooters vinden – iets waar virtual reality bij uitstek voor geschikt is. Pixel Gear van Geronimo Interactive probeert die leegte op te vullen: een erg simpele schietgame met een pixelachtige stijl. Of Pixel Gear ook een schot in de roos is (sorry not sorry) lees je in onze review hieronder.

pixel-gear_2016_09-26-16_003

Pixel Gear is een game die hevig inzet op gameplay en er is dus weinig ruimte voor verhaalontwikkelingen of andere narratieve elementen. Het concept is dan ook doodsimpel: je moet enkel maar mikken en schieten. Je gebruikt daarvoor een enkele PlayStation Move controller en met een in-game knopje verwissel je van wapen. Schieten gebeurt vanzelfsprekend met de trigger achterop.

Pixel Gear is geen ontzettend grote game en dat vertaalt zich gelukkig ook in het lagere prijskaartje. Er zijn drie verschillende werelden, elk in een eigen unieke stijl en afgesloten met een eindbaas. Standaard speel je de levels op een normale moeilijkheid en dat is met name bij de eindbazen al best pittig. Er zit een goede afwisseling in normale vijanden zoals vleermuizen, spoken en skeletten en Pixel Gear maakt ook vrij goed gebruik van de omgevingen zodat je overal waar je kijkt toch enkele kogels kunt lossen. Door de verschillende waves door kan je munten verzamelen en inwisselen voor upgrades, munitie of nieuwe wapens. Als je een wereld hebt uitgespeld ontgrendel je daarna wel hogere moeilijkheidsgraden om nog wat meer replaywaarde uit de game te halen.

pixel-gear_2016_09-26-16_004

Pixel Gear kent vier verschillende wapens: het simpel handgeweer waarmee je een level begint, maar er is ook nog een machinegeweer, een sluipschuttersgeweer en voor het hevigere werk kan je ook nog een granaatwerper verzamelen. Er is opvallend meer terugslag met de sterkere wapens waardoor het handgeweer eigenlijk ideaal is voor precisie. Bij het sluipschuttersgeweer kan je dankzij de Move-controller ook in de lens van het vizier kijken wat je een uitvergroot beeld oplevert. Het werkt niet vlekkeloos omdat het licht van de Move-controller dan interfereert met die van de PSVR-headset, maar het is wel een leuke toevoeging. Wellicht zou dit beter werken met twee Move-controllers; jammer genoeg biedt Pixel Gear daar geen ondersteuning voor.

pixel-gear_2016_09-26-16_002

Pixel Gear heeft wat weg van Minecraft en dat merk je vooral aan de omgeving van de eerste wereld. Pixelachtig en ‘blokkerig’ zijn twee termen die het best passen bij deze game, maar we moeten wel toegeven dat Pixel Gear toch wel een zeker charme uitstraalt. De graphics zijn simpel en niet om over naar huis te schrijven, maar ze zien er over het algemeen toch best goed uit. De soundtrack is prima, maar weinig indrukwekkend. Wel klinken sommige geluidseffecten een beetje storend en vooral repetitief.

Conclusie Pixel Gear Review

Pixel Gear is een leuke shooter voor de PlayStation VR headset en daar blijft het ook bij. De gameplay is niet ontzettend lang en behalve andere moeilijkheidsgraden is de replaywaarde niet ontzettend hoog. De drie verschillende werelden bieden wel genoeg variatie wat vijanden en eindbazen betreft en uitdagend is het spel wel. Het prijskaartje is aan de lichte kant en past prima bij een game van dit kaliber.

Pixel Gear

Ontwikkeld door Geronimo Interactive, uitgegeven door Oasis Games

Gespeeld op PS4 (PSVR).