Gaming PC PS4 Reviews

Nex Machina Review

Met uitstekende arcadeklassiekers zoals Super Stardust HD, Dead Nation en Resogun in het portfolio liggen de verwachtingen voor ontwikkelaar Housemarque’s nieuwste titel ontzettend hoog. Nex Machina – die samen werd gemaakt met arcadelegende Eugene Jarvis – is een chaotische, actievolle hommage aan de arcadegames uit de jaren ’80, helemaal gegoten in het Housemarque jasje dat inmiddels al gekend en alom geliefd is. Of de game ook in de smaak valt, lees je in onze Nex Machina review hieronder.

Nex Machina is opnieuw een twin-stick shooter uit de stallen van Housemarque en werd voordien altijd vernoemd als “The Jarvis Project”, een knipoog naar consultant Eugene Jarvis die Robotron ontwikkelde. De game bestaat uit een aantal werelden met vijftien korte levels waar je te maken krijgt met hordes kwaadaardige vijanden en ander gespuis. Chaotisch? Jep. Bullet hell? Absoluut. Plezierig? Zonder twijfel. Als je elke ronde tot een goed einde kan brengen, maak je op het einde van de wereld kennis met een serieus lastige eindbaas. Eens je z’n patronen en zwaktes hebt herkend, heb je al serieus meer kans om de wereld tot een goed einde te brengen.

De gameplay van Nex Machina is simpel en verschrikkelijk verslavend. Naast de gewone twin-stick bewegingen (besturen en schieten) kan je ook gebruik maken van een snelle ‘dash’, en het zou natuurlijk geen Housemarque game zijn als je niet gebruik kon maken van een aantal leuke power-ups. Denk maar aan de klassiekers zoals sterkere kogels of een afwerend schild. Nex Machina bevat ook wisselbare secundaire wapens, zoals een gigantische laserstraal, raketwerper of natuurlijk een enorm imposant en krachtig zwaard.

De omgevingen zijn vrij gevarieerd, maar vaak krijg je niet echt de kans om ze helemaal op te nemen dankzij de hordes vijanden die je te wachten staan. Variatie is in ieder geval wel iets dat terugkeert in de verschillende vijanden, elk met een eigen bewegingsstijl en aanvalspatroon die geprogrammeerd zijn om het je als speler zo lastig mogelijk te maken. Voor spelers die liever geen al te uitdagende game hebben bieden de lagere moeilijkheidsgraden gelukkig wel soelaas, maar Nex Machina is vooral een game waar kan je leren uit je fouten en het “nog eentje dan” gehalte ontzettend hoog ligt.

Nex Machina is ontzettend fast paced en de gameplay is fantastisch goed uitgewerkt, vooral bij de eindbazen. We hebben doorheen de hele game gespeeld in één keer omdat het toch te lastig is om de controller neer te leggen. Hoewel Housemarque heeft gezorgd voor voldoende replaymogelijkheden en het kunnen behalen van highscores, kan de game voor de rest vrij kort aanvoelen. Afhankelijk van hoe goed je speelt heb je de game na zo’n 2 à 3 uur eigenlijk al gezien. Je wordt wel aangemoedigd op later op lastigere moeilijkheidsgraden te spelen en alle geheimen te ontdekken.

Ook is er een Arena modus waarin je credits kan verzamelen die je dan weer kunt inwisselen om nieuwe challenges vrij te spelen, wat de korte speelduur van de campagne toch enigszins goedmaakt.

Een toevoeging die velen zal kunnen bekoren is de offline co-op mogelijkheid, waar je met twee spelers de hordes vijanden moet zien te overleven. Lokale co-op is iets dat jammer genoeg steeds meer een uitzondering vormt, maar Housemarque stelt op dat gebied zelden teleur. Het is niettemin wel jammer dat je Nex Machina niet online in co-op kan spelen.

Op audiovisueel gebied stelt Nex Machina allerminst teleur. Het aantal particles dat over je scherm vliegt is verschrikkelijk hoog, en de game biedt ook ondersteuning voor HDR-weergave waardoor effecten en explosies er ontzettend goed en helder uitzien. Housemarque maakt gebruik van voxel-omgevingen en als je dingen opblaast zorgt dat voor een adembenemende visuele ervaring. Ook op het gebied van audio kunnen we weinig klagen: alsof de catchy soundtrack niet genoeg was, wordt elk gevecht ook vergezeld door uitstekende geluidseffecten. Alles komt samen tot een chaotische, maar fenomenale audiovisuele mix.

Conclusie Nex Machina Review

Nex Machina is een ontzettend toegankelijke, maar toch uitdagende en verslavende twin-stick shooter met uitmuntende intense arcade actie. Tel daar nog eens de uitstekende graphics, soundtrack en geluidseffecten bij en je hebt een pareltje in handen. Alleen is het jammer dat de game nét iets te kort duurt, een aantal extra werelden zouden zeker niet misstaan – want eens je Nex Machina oppikt wil je gewoon nog meer van hetzelfde.

Nex Machina

Ontwikkeld en uitgegeven door Housemarque

Gespeeld op PS4 (Pro). Ook verkrijgbaar op pc.