PS4 PC Reviews Xbox One

MotoGP Valentino Rossi: The Game Review

Onlangs verscheen MXGP2: The Official Motocross game voor pc en de huidige generatie consoles, maar voor de liefhebbers van het genre werd onlangs een nieuwe MotoGP game gelanceerd, helemaal in het teken van niemand minder dan Valentino Rossi. Onze bevindingen van Valentino Rossi The Game lees je in onze review.

01-VR

Voor de liefhebbers van motorcross zal de naam van de Italiaan Valentino Rossi ongetwijfeld bekend in de oren klinken, aangezien hij wordt beschouwd als een van de grootste namen in de sport. De game pronkt met de naam van Rossi en dat is ook terecht: ook op het gebied van gameplay staat Rossi centraal. Je wordt als nieuwe speler begeleid in je MotoGP carrière door niemand minder dan Valentino en ook de Career Mode geniet van deze dynamiek.

06-VR

In de loopbaan van Valentino Rossi zijn er hoop memorabele momenten geweest, die dan ook uitermate geschikt zijn om in deze MotoGP game te steken. In de vorige MotoGP games kregen de ontwikkelaars vaak het verwijt dat deze gamemode eigenlijk veel te repetitief was, maar daar is nu wat afwisseling in gekomen. Zo zal je niet voortdurend op een Grand Prix zitten rijden, maar kan je ook aan de slag met dirtbikes of de Monza Rally bijvoorbeeld. Je zit niet langer vast in een bepaald kampioenschap of toernooi.

De begeleiding die wordt geboden door Valentino merk je ook in de Career Mode, zeker wanneer je je nog onderaan de ladder van de motorcross bevindt. Je krijgt handige tips, videoboodschappen en uitleg voorgeschoteld van Rossi en na een stevige trainingsduur is het uiteraard de bedoeling dat je in de sport de bovenhand neemt. En als je echt van een uitdaging houdt, dan is het mogelijk om tegen een virtuele versie van Valentino te racen.

13-VR

Op het gebied van content zit het best goed in deze speciale MotoGP game. Naast de uitgebreide career mode kan je ook aan de slag met een hoop challenges, een multiplayer modus, offline splitscreen, historische momenten uit de carrière van Rossi herbeleven en zo kunnen we nog even doorgaan. De multiplayer modus biedt een ranking aan en spelers worden ook gestraft indien ze meermaals een potje vroegtijdig afsluiten. Wie liever van een meer traditionele MotoGP houdt, kan ook gewoon het seizoen van vorig jaar afspelen. Wat ons betreft is de overstap naar deze ‘Valentino Rossi Editie’ een aanzienlijke verbetering ten opzichte van de normale, jaarlijkse MotoGP titels. Wat betreft de motorcross rijders zelf mag je je verwachten aan een uitgebreid en recent rooster dat een hele hoop MotoGP geschiedenis bevat. Ook kent Valentino Rossi The Game een aantal nieuwe tracks, waaronder de Red Bull Ring en een eerdere versie van het ontzettend populaire Assen circuit.

07-VR

Waar we wel op gelet hebben, is dat de game ondanks de ‘aanwezigheid’ van Valentino Rossi wat sfeer mist. De game probeert zich wat té veel te focussen op gameplay zelf, waardoor de sfeer van de motorcross zelf wat verloren gaat. Een juichend publiek of een ceremonie van de winnaars, toch jammer dat het ontbreekt.

Voor de liefhebbers van de motorcross zal het technische aspect zeker goed in de smaak vallen, aangezien ontwikkelaars Milestone gekend staan om hun simulatie-achtige gameplay. Iemand die vrijwel niets van wagens en motors kent zoals ondergetekende, zal wel moeten rekening houden met een vrij steile leercurve en erg gevoelige controls. Niet gemakkelijk dus, al is de euforie na een winst achteraf natuurlijk een hoop groter.

02-VR

Op het vlak van geluid kunnen we eigenlijk weinig klagen – de voertuigen klinken vrij goed en realistisch en over de ietwat generieke soundtrack hebben we verder niets opmerkelijk te zeggen. Op visueel vlak hebben we de game getest op PlayStation 4 en hoewel Valentino Rossi z’n best doet om mooie graphics op het scherm te toveren, lukt dat niet altijd. Er is vrij veel detail gestoken in de personages en alle voertuigen en je merkt dat daar de meeste aandacht van de ontwikkelaars is gegaan. Omgevingen zien er niet spetterend uit en zijn niet meteen erg levendig weergegeven. Technisch is de game ook het hoogstaand exemplaar, de framerate heeft de neiging om af en toe wat naar beneden te zakken. Hoewel het allesbehalve rampzalige framedrops zijn, is het toch nog wat jammer dat het voorkomt, zeker gezien de matige visuele prestaties.

Conclusie MotoGP Valentino Rossi The Game Review

01_VRscreen

Valentino Rossi: The Game is een verfrissende nieuwe titel in de MotoGP franchise en de hele game bouwen rond een van de meest bekende figuren uit de motorcross was duidelijk een goed plan. Dat uit zich ook in de waanzinnige hoeveelheid content die je in de game kan vinden, met gameplay die voor de raceliefhebbers toch zeker op punt staat. Alleen jammer dat er soms wat sfeer mist en technisch de game de bal wat mis kan slaan, maar dat mag gelukkig de pret niet bedrukken.

MotoGP Valentino Rossi: The Game

Ontwikkeld en uitgegeven door Milestone

Gespeeld op PS4. Ook verkrijgbaar op pc en Xbox One.