Gaming PC Reviews

Master X Master Review

Toegegeven, er zijn al heel wat verschillende MOBA’s op de markt en hoewel elk daarvan wel z’n eigen unieke eigenschappen heeft, zijn de gelijkenissen vaak sterk aanwezig. Hoewel League of Legends en het immens populaire DOTA2 inmiddels al enkele jaartjes zijn uitgebracht, is de markt voor MOBA’s nog steeds erg levendig. Ontwikkelaar NCSoft, dat we onder andere kennen van de Guild Wars franchise en WildStar komt nu met een nieuwe titel in het genre op de proppen: Master X Master, of kortweg MxM.

De personages in Master x Master worden – enigszins logisch – Masters genoemd, die dienst doen als de heroes van het spel. Potjes MxM worden gespeeld door vijf masters aan elke kant. Hoewel MxM naast de traditionele MOBA-gameplay modus ook andere modi bevat zoals een soort van een dungeon crawler alsook een battle royale, blijft de hoofdmodus toch het belangrijkste gedeelte van de game.

Als speler moet je samen met je team proberen torens te pushen, de vijandige personages te overmeesteren en binnendringen in de basis van het vijandige team – om dan ten slotte en een belangrijk en goed beschermd gebouw helemaal te slopen voor de overwinning.

Een nieuwe kijk op Free to Play

Het verdienmodel van de meeste MOBA’s ligt nu eenmaal in het ontgrendelen van nieuwe personages, en bij sommige games wordt er vooral ontzettend veel geld besteed aan cosmetische voorwerpen. Uiteraard is het niet gemakkelijk voor de ontwikkelaars om een goede balans te vinden tussen een prima gratis spelervaring te bieden en microtransacties, maar MxM slaagt wat ons betreft daar toch best goed in.

Sterker nog, in de markt van de MOBA’s is Master x Master een van de meest vriendelijke titels op het gebied van free to play. De game kent uiteraard een eigen valuta die je verdient met het spelen van matches en ook met echt geld kunt aankopen, en hiermee ontgrendel je nieuwe Masters en vooral ook cosmetische skins voor die genoemde personages.

Als beginnende speler geraak je misschien snel afgeschrikt door het feit dat twee van de vier skills van elk personage vanaf het begin ontgrendeld is – de twee andere moet je zelf nog vrijspelen. Je denkt al snel dat betalende spelers hierdoor een voordeel hebben, maar dat is gelukkig helemaal niet het geval. Je betaalt er slechts 1000 goud voor om een ability te ontgrendelen, wat absoluut niet veel is en gemakkelijk verdiend kan worden door gewoon even te spelen.

Dit keert telkens terug in de game – waar je verwacht dat je met het betalen van een dikke som valuta een voordeel kunt behalen, besef je eigenlijk al snel dat je gewoon beloond wordt voor het spelen. Een zeldzaam geval van Free to Play “done right”. Ook nieuwe masters vrijspelen is allesbehalve een onmogelijke taak voor spelers die geen cent wensen uit te geven.

Een van de belangrijkste aspecten van een MOBA is natuurlijk de variëteit aan personages en hoe deze spelen. MxM biedt een verassend gevarieerd assortiment aan verschillende Masters, elk met kenmerkend unieke gameplayelementen. Zo speelt elke Master opmerkelijk anders, en zal niet elk personage bijvoorbeeld Mana gebruiken. Master x Master is op dit gebied allesbehalve je klassieke MOBA, en die extra laag aan verbeelding en creativiteit wordt zeker gesmaakt.

Middenin een spel kan je ook van Master wisselen, hoewel dit een grote cooldown periode met zich meebrengt. Je kan dus in principe ‘tag teamen’ en tactisch je gevechten met twee Masters inplannen. Dankzij de lange wachtperiode wordt het niet al te chaotisch, maar eerder strategisch voorbedacht. Hoewel er natuurlijk ook een hoop mythische figuren en gespuis tussen zit, keert de creativiteit van NCSoft terug in het ontwerp van sommige personages. Baseballspelers en fotografen in een MOBA – waarom ook niet. Master X Master zet hiermee de toon wat lichter vergeleken met andere MOBA’s en slaagt er daardoor ook in om zich verder te distantiëren van de rest.

Elk potje duurt maximaal 25 minuten, waardoor het “nog eentje dan”-gehalte best hoog ligt. Het gebruiken van items mocht gerust wat meer diepgang gebruiken, om de rustige gedeeltes in een match wat interessanter te maken. We merken op dat de game hierop is voorbereid, dus wellicht is dat iets voor een toekomstige patch.

Een struikelblok is wel het feit dat de camera niet echt lekker meebeweegt, maar zich eerder focust op je Master. Hoewel je er na een tijdje wel aan went, had het toch leuk geweest om meer vrijheid in de camerabeweging te zien.

De soundtrack van MxM is helemaal prima en brengt je helemaal in het tempo van een match. Op het gebied van graphics meet Master x Master zich aan de andere populaire MOBA’s – in dit genre hoef je natuurlijk geen baanbrekende graphics te verwachten, maar de beelden die de game op het scherm tovert mogen er best wel zijn. Karakterdetails en textures zijn dik oké en hoewel er niet echt iets uitspringt, kunnen we het zeker niet teleurstellend noemen.

Master x Master Review Conclusie

Master x Master is een verfrissende nieuwe kijk op MOBA’s met een opmerkelijk goed uitgewerkt Free to Play model, een goede laag creativiteit en goed uitgewerkte gameplay waarmee je heel wat uren zoet bent. Er zijn kleine tekortkomingen, al is dat niet onvermijdelijk voor een nieuwe MOBA als MxM. Master x Master is zeker en vast een interessante nieuwe titel in het MOBA-landschap.

Master x Master

Ontwikkeld en uitgegeven door NCSOFT

Gespeeld op PC.