I Am Bread Review

Ooit al eens een stuk brood willen zijn? In I Am Bread – de nieuwste uitvinding van de makers van het alom bekende Surgeon Simulator – is dat exact de bedoeling. Je speelt als een stukje brood met uiterst lastige controls en met als enige doel om een lekker stukje toast te worden. Klinkt grappig, maar is I Am Bread ook meer dan een gimmick?

18431386191_78cc37af67_h

Bij het opstarten van de game wordt er meteen aangeraden om de tutorial te volgen, en gezien de lastige controls is dat zeker geen overbodige luxe. De game is principe volledig bestuurbaar via de shouderknoppen, een knopje per hoekstuk van het brood. Het stukje brood kan probleemloos op objecten plakken zoals muren en zelfs andere voorwerpen meesleuren. Na een aantal levels begin je het systeem wel door te hebben maar een gemakkelijke game is het zeker niet, wat uiteraard ook de bedoeling is. Het ultieme doel is uiteindelijk toast worden. In elke level staat er een mooie toaster te wachten op je. Het is niet altijd even gemakkelijk om er te geraken want er zijn een hoop obstakels die je moet overbruggen, en bovendien mag je stuk brood ook niet vuil worden. Denk maar een wat confituur, maar ook bacteriën op de grond bijvoorbeeld. Als je het geluk hebt om een plakje boter te vinden, kan je het toast-proces wel vergemakkelijken. I Am Bread speelt het beste op een controller maar blijft voor frustraties zorgen. Als het je echt niet lukt om aan de toaster te geraken zonder vuil te worden, kan je jezelf met een soort magische confituur insmeren om alle vuile obstakels te negeren.

17809011823_82c22c496c_h

Verbazend genoeg zit er in I Am Bread best een grappige storyline. Je zou verwachten dat een game als deze zich puur focust op de gameplay, maar de kleine verhalende elementen zijn een mooie toevoeging. Omdat je nu eenmaal een stukje brood bent dat kan bewegen, wordt jouw eigenaar helemaal gek en raadpleegt hij een psychiater. Er zijn zeven hoofdmissies, elk verdeeld in een dag van de week. Doorheen de week kan je zien hoe het gesteld is met de geestelijke gezondheid van de eigenaar. Naast deze campaign zijn er ook een aantal andere gamemodi te ontdekken. Free roam is uiteraard aanwezig, maar je kan bijvoorbeeld ook als een stokbrood spelen in plaats van een saai stukje gesneden brood. Voor de liefhebbers is er ook nog een Zero Gravity mode, waar je jetpackgewijs doorheen de verschillende omgevingen kan vliegen. Kortom, gameplay kan erg grappig, uniek en frustrerend zijn: de ideale kenmerken voor een partygame.

17809011623_056632cf0b_h

I Am Bread is sinds kort ook verkrijgbaar op PlayStation 4. Jammer genoeg is de port niet erg goed uitgewerkt. Graphics zijn slechts matig, een laagje AA mag zeker toegepast worden en algemeen ziet het beeld er niet erg scherp uit. Bovendien draait deze game slechts op een framerate van 30 beelden per seconde en da’s toch echt een gemiste kans. I Am Bread is helemaal niet grafisch intensief en het is voor ons dan ook een wonder waarom het veel vlottere 60 FPS niet behaald kan worden. Op gebied van audio hebben we weinig te klagen, de game heeft een korte maar toffe soundtrack meegekregen.

I Am Bread

Ontwikkeld en uitgegeven door Bossa Studios

Gespeeld op PlayStation 4. Ook verkrijgbaar op PC en mobiele variant op iOS.