Hitman The Complete First Season Review

Hitman is een game die een lang en vooral uniek parcours heeft afgelegd. De game werd namelijk episodisch verdeeld in zes verschillende hoofdstukken. Elk hoofdstuk bevat een nieuwe locatie waar je naar hartenlust contractmoorden kan uitvoeren en beschikt natuurlijk over een hoop nieuwe missies en gameplayelementen. Na een aantal maanden uitbrengen van nieuwe Hitman-afleveringen in 2016, verscheen de game onlangs in een complete editie op disc. Met andere woorden, de volledige Hitman-ervaring voor pc, Xbox One en PS4 kan je nu in huis halen. Genoeg redenen dus om het dit totaalpakket eens grondig onder de loep te nemen.

Het episodische model kennen we vooral van verhaal-gebaseerde games zoals de verschillende series van Telltale en Life Is Strange. Om een bekende franchise als Hitman te koppelen aan het concept van individuele afleveringen kon dan ook rekenen op heel wat scepticisme. Gelukkig heeft ontwikkelaar IO Interactive bewezen dat het episodische model ook op Hitman absoluut werkt. De instapgrens in kleiner en je kunt dus gemakkelijk ‘proeven’ van de game, en wie graag de volledige ervaring heeft koopt gewoon het volledige seizoen. De titel ‘Complete First Season’ doet je natuurlijk nadenken over een mogelijk vervolg en die komt er ook: Seizoen twee van Hitman is momenteel volop in ontwikkeling, en daar kunnen we enkel maar tevreden over zijn.

De game voelt en speelt honderd procent als Hitman aan. Je krijgt een wijd wapenarsenaal tot je beschikking, de levels zijn ontzettend groot en gevarieerd en de tientallen verschillende manieren waarop je een doelwit kunt elimineren zijn allesbehalve overdreven. Spanning, sensatie zijn twee kernwoorden die goed bij de gameplay van Hitman passen, en er kan ook heel wat creatief denkwerk aan te pas komen. De diepte die Hitman biedt is werkelijk fantastisch.

[su_pullquote]Dit is Hitman op z’n puurst[/su_pullquote]

De zes uitgebrachte afleveringen die werden verspreid over een periode van negen maanden zijn nu allemaal meteen te spelen in deze complete editie. Elke aflevering vindt plaats in een volledig andere locatie met een unieke look en vooral feel. Elke locatie brengt een hoop uitdagingen met zich mee, missies en natuurlijk doelwitten. Wat opvalt is de hoeveelheid variëteit die IO Interactive wil meegeven in deze verschillende afleveringen, want de verschillende omgevingen zorgen ervoor dat je een ander denkpatroon moet hanteren. Dit is Hitman op z’n puurst.

De Escalation contracts zijn wellicht enkele van de spannendste momenten in het spel. Hierin moet je een bepaald doelwit zien te vermoorden, maar je krijgt hiervoor strenge voorwaarden opgelegd. Zo moet je een target elimineren met een bepaald wapen, terwijl je een bepaalde vermomming draagt en verder nog een hoop andere instructies moet volgen. Chaotisch? Misschien. Lastig? Zeker. Bevredigend wanneer je eindelijk je doelwit kunt elimineren? Absoluut.

Voor de creatieveling biedt Hitman ook een Contracts Mode, waarin je zelf een doelwit kunt kiezen en de voorwaarden kunt bepalen. Er is ook een onlineafdeling beschikbaar waar je Contracts met vrienden kunt delen en andere Contracts kunt downloaden en spelen. Het nadeel is dan wel dat je met de servers moet verbonden zijn als je nieuwe startlocaties en items wilt vrijspelen.

De verschillende afleveringen

Laten we eens een kijkje nemen naar de verschillende afleveringen en dus gebieden die Hitman te bieden heeft. De allereerste aflevering – simpelweg de Season Premiere genoemd – vindt plaats in een groots kasteel in Parijs en dient dan ook meteen als voorsmaakje voor het overige seizoen. Je leert er werken met de verschillende opties die Hitman je te bieden heeft. De eerste aflevering is de kleinste van allemaal en wat minder imposant dan de rest van het seizoen, maar de leuke setting waar Agent 47 naar hartenlust zijn doelwitten kan vermoorden maakt dan weer veel goed.

We trekken wat verder doorheen Europa in Aflevering 2: Sapienza. Het Italiaanse stadje brengt niet alleen een nieuwe locatie met zich mee, maar een gevoel van grootsheid en een totaal andere sfeer. De prachtige omgeving is een pak groter en veel meer open. Er is ook veel te doen: Sapienza straalt echt een unieke sfeer uit en bevat een hoop elementen die waarmee je creatief aan het werk kunt gaan. Verder bevat de level ook nog een heuse laboratorium ondergronds, de dozijnen mogelijkheden om iemand neer te halen worden hier in ieder geval goed in de verf gezet. Kies je voor de directe aanpak of ga je toch in de wachttoren blijven zitten met een sluipschuttersgeweer? Een van de vele dilemma’s die je in Sapienza zal ondervinden.

Net zoals in de vorige aflevering, moet je het in aflevering drie sterk anders aanpakken om je missies tot een goed einde te brengen. We bevinden ons namelijk in Marrakesh, Marokko – en dan nog eens op een drukke markt. Ontzettend veel druk en spanning rust op je schouders, want vrijwel iedereen zit op je vingers te kijken.

Het wordt iets rustiger in een chic hotel in Bangkok, Thailand. Het hotel zit vol met halve bekendheden en muzikanten en lijkt dus de ideale plek om eens even rustig te relaxen. Uiteraard is dat buiten de man met de streepjescodetattoo gerekend, want Agent 47 krijgt hier een volledig hotel tot z’n beschikking waar hij zich naar hartenlust kan uitleven.

We trekken opnieuw naar een vrij open omgeving in aflevering vijf: Colorado. In deze missie moet je maar liefst vier doelwitten zien om te brengen, maar die bevinden zich middenin een zwaarbewaakt militair kamp. Een prima uitdaging dus, want de bewakers zijn altijd op hun hoede. Ook hier behoudt Hitman z’n kenmerkende vrijheid in de gameplay, maar moet je het uiteraard wat strikter doen en wat opletten met je sluwe stealth tactieken.

De laatste aflevering van een seizoen van een spannende tv-reeks is een moment waar absoluut naar uitgekeken wordt en waar de verwachtingen hoog gespannen staan, en dat geldt gelukkig ook voor het slotstuk van Hitman. Aflevering zes vindt plaats in Hokkaido, Japan maar niet meteen in een omgeving die je van Japan zou verwachten. Agent 47 zit namelijk in een privéziekenhuis in een van de prachtige bergen van Hokkaido. Het zorgt niet alleen voor prachtige landschappen, maar in een ziekenhuis valt er natuurlijk ook heel wat plezier te beleven. Voor een huurmoordenaar als Agent 47 dan toch. Hokkaido voelt aan als een slotstuk en in sommige opzichten dan ook als een ‘eindbaas’, je zal alle eigenschappen van een goede huurmoordenaar goed moeten gebruiken om deze level – en meteen ook het eerste seizoen – tot een goed einde te brengen.

Voor wie nog niet genoeg kan krijgen, biedt het complete seizoen ook een extra afsluiter met drie nieuwe missies die niet met de storyline betrokken zijn. Over de storyline gesproken, die krijgt misschien wat minder aandacht door het episodische model en de stevige nadruk op gameplay, maar is absoluut aanwezig. Het is niet simpelweg contract aanvaarden en uitvoeren, maar al snel blijkt er dat er een hogere hand in het spel zit. Door de talloze uren die je zal kunnen spenderen in de verschillende afleveringen voelt het verhaal van Hitman aan als een goed gevuld boek.

Wat opvalt is de uitstekende afwerking die IO Interactive heeft geleverd in het eerste seizoen van Hitman. Elke missie is belangrijk en biedt in essentie andere gameplaymogelijkheden aan. Omgevingen zijn prachtig, de mogelijkheden zijn écht talrijk en de manieren waarop je doelwitten kunt neerhalen zijn uitstekend georkestreerd.

[su_pullquote align=”right”]Hitman is een game die maar blijft geven en geven[/su_pullquote]

Hitman is een game die maar blijft geven en geven. De omgevingen bevatten onwijs veel herspeelhaarheid door de verschillende contracten en opdrachten die krijgt. Verder laten de ontwikkelaars ook af en toe Elusive Contracts de vrije loop. Deze zijn goed verstopt in een bepaalde level en moet je op een bepaalde manier ombrengen. Je moet wel oppassen, want je krijgt maar één kans om een Elusive Target te vermoorden en een beperkte tijdsperiode. Hierin is het dus van ontzettend groot belang dat je alles goed plant, want fouten kan je niet maken.

Hitman is meteen ook de eerste game in de franchise op de huidige generatie consoles en ziet er uitstekend uit. Omgevingen zijn gedetailleerd, textures zijn scherp en verder zijn de graphics absoluut prima. Noemenswaardig is de uitstekende ondersteuning die IO Interactive biedt aan nieuwere technieken zoals HDR en de PS4 Pro. Hitman is namelijk sinds kort een van de weinige games met ondersteuning voor High Dynamic Range en dat zorgt toch meteen voor erg indrukwekkende beelden op een bijhorende televisie. Verder draait de game op PS4 Pro niet alleen vlotter, maar ook op een hogere framerate en met verbeterde grafische effecten. Op de normale PlayStation 4 heeft Hitman wat last van een schommelende framerate, maar de game blijft algemeen netjes over de dertig beelden per seconde.

Conclusie Hitman Review

Toegegeven – ook ik had m’n bedenkingen over de episodische aanpak van Hitman, maar met het totaalpakket haal je nu de volledige game in huis. De narratieve basis van Hitman is lang, sterk en meeslepend. Verder biedt elke aflevering hopen content waar je uren in kan verdwalen, om nog maar van de extra contracten te zwijgen. Visueel ziet de game er ontzettend goed uit en zoals we van de franchise gewend zijn worden de graphics bijgestaan door een uitmuntende en klassieke soundtrack. Laat Season 2 maar komen.

Hitman: The Complete Season

Ontwikkeld door IO Interactive, uitgegeven door Square Enix

Gespeeld op PS4/PS4 Pro. Ook verkrijgbaar op pc en Xbox One.