Gaming PS4 Reviews

Gravity Rush 2 Review

Gravity Rush was een van de meest indrukwekkende exclusieve titels voor de PlayStation Vita en kon de harten van menig gamer veroveren met een innovatieve open wereld, de mogelijkheid om de zwaartekracht naar je hand te zetten en een charmerend verhaal. In een lijstje van geweldige games die nooit een sequel kregen mag Gravity Rush alvast geschrapt worden, want het verhaal van het hoofdpersonage Kat is nog niet ten einde. Deze keer kan je de zwaartekracht beheersen op de PS4 en dus op het grote scherm. Alles in de sequel is mooier en groter: de open wereld is gedetailleerder en uitgebreider, de zijmissies hebben wat meer aanvulling gekregen en de game voelt op z’n geheel ook een pak groter aan. Japan Studio heeft in ieder geval erg z’n best gedaan om van Gravity Rush 2 opnieuw een imposante en indrukwekkende superheldengame uit te brengen. Onze volledige bevindingen lees je hieronder in de Gravity Rush 2 review.

Wie de eerste Gravity Rush heeft gespeeld, zal weten dat er in het verhaal absoluut nog een hoop gaten zaten die gevuld moesten worden. De game focust zich op het hoofdpersonage Kat, een charmante jongedame die dankzij haar trouwe viervoeter, Dusty de kat, in staat is om de zwaartekracht te laten shiften. Zo kan ze bijvoorbeeld vallen in een richting naar keuze en kan ze zo ontzettend coole moves op haar vijanden uitwerken. Kat is iemand die recht voor de raap is en allesbehalve je cliché superheld. De dynamiek tussen Kat en haar omstaanders is ondanks het vreemde onverstaanbare taaltje dat ze in Gravity Rush 2 spreken, ontzettend plezierig om te zien. Het is een soort mix van Japans, Frans, Engels en misschien zelfs wel nog een andere taal, waardoor het zowel vertrouwd als vreemd aanvoelt. Verhaalelementen worden getoond in cutscènes, stripverhaal-achtige beelden en uiteraard kan je ook in de open wereld met NPC’s praten via tekstballonnetjes. Ondanks de erg goede presentatie is het wel vreemd dat de cutscènes over aanzienlijk minder grafische pracht en praal beschikken dan de game zelf: hoewel het detailkritiek is, neemt het wat weg uit de belevenis.

Voor nieuwkomers in de serie valt het verhaal van Gravity Rush 2 goed te volgen, al zal je wel kennis moeten maken met een aantal terugkerende personages. Over een groot onbeantwoord stuk in de eerste game krijgen we in een gratis DLC-pakket meer duidelijkheid, de sequel focust zich dus vooral op Kat en haar nieuwe omgeving. Een zwaartekrachtsstorm heeft een ravage veroorzaakt en daardoor zien we de cast van Gravity Rush aan het werk in een Banga, een mijnstad. Echt vriendelijk zijn ze daar niet: je moet hard werken als je in de maatschappij wil blijven. Tot overmaat van ramp heeft Kat Dusty verloren tijdens de storm, en dus eveneens haar krachten. Je raadt het al – de twee lotgenoten worden herenigd en hoewel de grote lijnen van het verhaal niet overdreven veel om het lijf hebben, is het campagne toch een genot om te spelen. Het verhaal van Gravity Rush 2 kan het best beschreven worden als een entertainende joyride die je helemaal ondersteboven brengt (haha).

Wat de gameplay betreft valt deze sequel goed in één zin te beschrijven: meer van hetzelfde, maar dan beter. Geen revolutie dus op het gebied van gameplay, maar eerder evolutie. Kat beschikt nog steeds over dezelfde zwaartekracht-krachten en voor je het weet zit je te zweven tussen de kleurrijke omgevingen en de vreemde, kwaadaardige Nevi-wezens. Gravity Rush 2 brengt wel een aantal nieuwe skills, vaardigheden en twee gloednieuwe superkracht-stijlen die het arsenaal van Kat een serieuze impact kunnen geven.

De Lunar Mode maakt Kat heel wat lichter en geeft haar ook een grotere controle van de zwaartekracht: de gameplay is hier wat meer ‘zweverig’ en ook snelheid speelt in Lunar Mode een grotere rol. Bovendien is deze speelstijl het ook geschikter voor nieuwkomers die even willen wennen aan het shiften van de zwaartekracht. De controls lijken op het eerste gezicht wat vreemd, maar zijn op de best bedenkbare manier uitgewerkt. Je went er absoluut aan en zowel transportatie en combat voelen erg vlot aan. Mensen die liever van de hardere aanpak houden zullen zich tevreden kunnen stellen met Jupiter Mode, een speelstijl die Kat een zwaargewicht maakt met krachtigere en gevarieerde aanvallen.

Nog een kleine verandering vergeleken met het origineel is dat je niet meer obsessief naar de befaamde edelstenen moet jagen: die obsessieve verzameldrang is in het vervolg wat afgezwakt om plaats te maken voor meer zijmissies die belangrijker aanvoelen. Je kan uiteraard wel weer upgrades ontgrendelen om de krachten van Kat te verbeteren.

Het is een aantal keer voorgekomen dat missie-instructies niet ontzettend duidelijk worden overgebracht en je dus een aantal minuten zit rond te dwalen vooraleer je je opdracht effectief vindt, aan dit aspect kan dus wel nog wat gesleuteld worden.

De verhaallijn van Gravity Rush 2 bevat hopen content: reken op een dikke twintig uur vooraleer de credits van het scherm afrollen. Bovendien staan er je – zowel wat het plot als de structuur van de missies betreft – een aantal verrassingen te wachten. Ondanks de lange campagne voelt niks echt aan als ‘filler’ materiaal: de game biedt een erg groot aantal uren gameplay. Om nog maar te zwijgen over de tientallen side-quests, collectibles en aantal end-game activiteiten. Als kers op de taart verschijnt er binnenkort ook nog een extra campagne voor Gravity Rush 2 als DLC – volledig gratis.

Gravity Rush 2 verveelt eigenlijk nooit – je hoeft daarbij zelfs niet eens een missie of een zijmissie te doen om je in de sfeervolle open wereld te vermaken: er is altijd wel iets te doen. Je zou kunnen zeggen dat twintig uur erg gul is voor een singleplayer campagne maar narratief blijft Gravity Rush 2 aan je vastklampen en zorgt het ervoor dat de campagne absoluut de moeite waard is om te spelen.

Dit vertaalt zich gelukkig ook in een aantal zijmissies. In plaats van saaie opdrachten te gaan vervullen, leren we de personages (en dan vooral Kat) beter kennen in onbezorgde en zelfs ietwat grappige opdrachten. Zo zal je onder andere Kat in een stuntkostuum zien of aan het werk zien als een heuse marketeer voor schepijs.

Voor het eerst biedt de serie ook een multiplayer modus die asynchroon werkt. Je kan kiekjes delen met andere spelers via de ingebouwde fotomodus en je kan met andere spelers werken aan schattenjachten. Verder maken ook de leaderboards een terugkeer en kan je andere spelers uitdagen om je score te verbeteren.

De cast blijft keer op keer verrassen en je kan niet anders dan een beetje verliefd worden op de keurig uitgewerkte personages, levendige open wereld en de fantastische atmosfeer die Gravity Rush 2 uitstraalt.

Gravity Rush 2 gebruikt een cartoonachtige stijl en ziet er absoluut prachtig uit. Een minpunt van de eerste game was een gebrek aan kleur, maar dat hebben de ontwikkelaars bij Japan Studio in de sequel zeker en vast aangepakt: Gravity Rush 2 is kleurrijk, levendig en verfrissend. Designs voor de personages zijn opnieuw uitstekend en over de textures kunnen we eveneens niet klagen. Wel duikt er af en toe een pop-in op. Net zoals het origineel op de Vita hanteert Gravity Rush 2 een framerate van 30 beelden per seconde. Wie de Remastered-versie van Gravity Rush op de PS4 heeft gespeeld zal 60 beelden per seconde gewoon zijn, maar wat ons betreft is de afweging om te kiezen voor betere graphics over de framerate absoluut de juiste keuze geweest.

Het klopt dat Gravity Rush 2 een redelijk snelle actiegame is, maar de motion blur is ontzettend goed toegepast waardoor alles verraderlijk vloeiend aanvoelt. Het helpt dan ook dat zowel de PS4 als de PS4 Pro in staat zijn om die framerate van 30 FPS absoluut stabiel weer te geven. Eigenaars van die laatstgenoemde zullen genieten van een 4K-resolutie die gebruik maakt van geometrische schaling. Geen native 4K dus, maar een verdomd goede implementatie en een merkbare verbetering over Full HD. Ook op een Full HD-televisie zijn de verbeteringen door de extra rekenkracht van de Pro goed merkbaar: Gravity Rush 2 ondersteunt namelijk supersampling wat een ontzettend ‘schoon’ beeld op een Full HD-televisie oplevert. Je merkt dat er absoluut aandacht aan details werd besteed.

Ook over de audio kunnen we weinig klagen: de jazz-achtige deuntjes zorgen voor een unieke toets bovenop de reeds indrukwekkende sfeer die door de wereld van Gravity Rush 2 wordt gecreëerd.

Conclusie Gravity Rush 2 Review

Gravity Rush 2 is een unieke, charmerende open wereld game met een cast van fantastische personages en toffe gameplay. De game voelt helemaal fris aan en zorgt voor een meeslepende storyline en pakken content. De basis van Gravity Rush 2 blijft vrijwel identiek aan dat van z’n voorganger. Een aantal belangrijke minpunten van de eerste game werden in de sequel uitstekend aangepakt en hoewel de game zeker niet perfect is, is het een waar genot om opnieuw de verhalen van Kat en co te kunnen beleven.

Gravity Rush 2

Ontwikkeld door Japan Studio, uitgegeven door Sony Interactive Entertainment

Gespeeld op PS4 (Pro) – exclusive