Grand Theft Auto V Review (PS4/Xbox One)

Grand Theft Auto is zonder twijfel een van de grootste franchises in de game industrie. Het vijfde deel werd vorig jaar al uitgebracht op de PS3 en Xbox 360 consoles, maar pas nu komt het spel tot z’n recht op de krachtige new-gen toestellen. In deze review gaan we niet alleen in op Grand Theft Auto V zelf, maar ook hoe de HD-versie verschilt ten opzichte van de vorige generatie consoles.

gtav_details09122014_004

[su_dropcap style=”flat”]H[/su_dropcap]et zal je vast niet ontgaan zijn dat GTA V in 2013 een ware monsterhit was en alle verkooprecords verpulverde. De game werd dan ook kritisch uitstekend onthaald en het avontuur in Los Santos zal voor altijd bekend staan als een van de beste videogames van de generatie. Toch kende die versie uit 2013 heel wat mankementjes: de omgeving was niet altijd even gedetailleerd, de framerate was niet erg stabiel en de lancering van het multiplayer gedeelte GTA Online verliep problematisch. Je zou wel eens kunnen stellen dat GTA V op de verkeerde consoles werd gelanceerd, en de remake voor PlayStation 4 en Xbox One is daarvan het ultieme bewijs. Grand Theft Auto V is mooier, interactiever en actievoller dan ooit.

Gta-v-pc-screenshot-6

In Grand Theft Auto V zijn er voor het eerst in de franchise drie hoofdpersonages. We stappen in de virtuele levens van Michael, Franklin en Trevor. Elk personage heeft een eigen opvallend karakter en voelt dan ook helemaal anders aan. In het begin van de game ontdek je het verhaal van deze drie protagonisten individueel, maar uiteraard gaat het trio verderop in de game samenwerken om een aantal interessante criminele feiten te plegen. Met Michael als een ex-bankrover, een agressieve Franklin en een psychopathische Trevor kan er helemaal niets misgaan. Of wel?

Het spreekt van zich dat de combinatie van deze drie vrij uiteenlopende karakters voor een heleboel leuke en spannende momenten zorgt. Uiteraard zijn er ook een aantal intrigerende side characters die op verschillende manieren gelinkt zijn aan Michael, Franklin en Trevor. Wat ons meteen opvalt, is de kwaliteit van de voice acting, die is namelijk subliem. Ook de dialogen zijn fantastisch. Erg positief is dat de setting van GTA V uitermate goed gekozen is. De volledige game speelt zich namelijk af in Los Santos, een fictieve stad die duidelijk gebaseerd is op Los Angeles.

Grand Theft Auto V_20141116223326

Als we puur naar de hoofdcampagne kijken, kunnen we eigenlijk al concluderen dat Grand Theft Auto V absoluut z’n geld waar is. De hoofdverhaallijn duurt namelijk een goede 25 tot 30 uur, wat een waanzinnig aantal uren speelplezier is. Gelukkig gaat het dan niet om repetitieve missies, maar een interessante waaier aan verschillende speelstijlen en mogelijkheden. Het feit dat je on the spot kan switchen tussen de drie hoofdpersonages zorgt voor een interessante dynamiek – ongezien voor een GTA game, maar absoluut geen minpunt. Sterker nog, als je een bepaald persoon uitkiest, zullen de twee andere personages hun gewone leven gewoon hervatten. Tijdens de campaign komen de personages helemaal tot hun recht; het is duidelijk een van de sterkere punten van de game.

Maar laten we nu eens eerlijk zijn, Grand Theft Auto betekent uiteraard een grote open wereld waar je naar hartenlust chaos kan veroorzaken. Elk element uit de vorige Grand Theft Auto games heeft Rockstar een stevige upgrade gegeven in deel 5. Eerst en vooral is de spelwereld gigantisch, zeker vergeleken met andere open world games. Toegegeven, het grootste deel van de kaart bestaat uit natuur en bergen, maar dat maakt het uiteraard niet minder indrukwekkend. Het stadsgedeelte is alleszins erg levendig en prachtig ontworpen. De vele verwijzingen naar Los Angeles zullen je vast opvallen, maar toch behoudt Los Santos haar eigen sfeer en identiteit.

gta-v

De activiteiten die je in Los Santos kan doen zijn vrijwel eindeloos. Uiteraard kan je terecht bij de klassiekers, maar er zijn ook een heleboel nieuwe elementen. Denk maar aan een potje tennis, de natuur verkennen via parachutespringen, jetski, golf, diepwater duiken, yoga lessen… De wereld van Grand Theft Auto V is ontzettend, ontzettend divers. Dat wordt nog maar eens bewezen door de hoeveelheid verschillende voertuigen die rondrijden doorheen de straten van Los Santos. De ‘handling’ van de wagens is bovendien uitstekend. Rockstar heeft op dit vlak zeker van geleend van haar eigen ‘Midnight Club’ franchise, en dat is enkel maar een positief punt. Af en toe zullen er ook zogenaamde ‘random events’ opduiken, een diefstal die momenteel plaatsvindt bijvoorbeeld.

Een ander groot nieuw aspect is de virtuele online wereld. Op computers in de game en ook op je smartphone kan je een aantal specifieke websites bezoeken om bijvoorbeeld aandelen te kopen of een boten of helikopters aan te schaffen. Je smartphone kan uiteraard ook dienst doen om met de verschillende personages in het verhaal te interageren.

Next-Gen-GTA-V-New-Screenshots-21

Chaos veroorzaken behoort natuurlijk nog altijd tot de mogelijkheden. Hiervoor krijg je een uitgebreid arsenaal aan wapens en voertuigen tot je beschikking. Je kan ook verschillende ‘attachments’ aanschaffen die de eigenschappen van je wapen veranderen. Ook de zee vormt nu een belangrijker deel, denk maar aan duikboten en schatten onderwater bijvoorbeeld. De mogelijkheden zijn letterlijk eindeloos.

De graphics van Grand Theft Auto V voor next-gen consoles zien er prachtig uit, zeker voor een open world game. Het is enigszins wat jammer dat de framerate (het aantal beelden per seconde) vastligt op 30, aangezien 60 FPS voor een vloeiendere ervaring zorgt. Gelukkig is deze framerate wel vrij stabiel. Uiteraard wordt GTA V in een resolutie van 1080p weergegeven. Textures zijn prachtig, alsook de modellen van de personages. De animaties zijn bovengemiddeld, hoewel een klein aantal daarvan wat ‘blokkerig’ overkomt.

Next-gen-GTA-V-13

Met het geluid is ook alles prima in orde. De soundtrack is erg uitgebreid en past goed aan bij de game en de verschillende missies. Uiteraard zijn er nog een hele hoop radiostations met bekende en minder bekende liedjes, maar het assortiment is in ieder geval erg groot. In de versie voor PS4 en Xbox One zijn er zelfs nog een hoop extra muziekjes toegevoegd.

GTA Online

2720149-rsg_gta+online_ng_screenshot_017

Grand Theft Auto Online is het multiplayer gedeelte van GTA V en laat je toe om samen met onbekenden of vrienden Los Santos te ontdekken. Op deze geremasterde versie van de game kan je met maximaal 30 spelers in een wereld zitten. Er zijn een hoop activiteiten die je niet kan doen in de single player, zoals bijvoorbeeld een aantal races en bijvoorbeeld geldtrucks overvallen. Uiteraard is GTA Online helemaal open world en kan je bijvoorbeeld je vrienden uitnodigen in het appartement dat je net gekocht hebt. Het is de bedoeling dat je je eigen personage aanmaakt; er is ook een level-systeem. Wie een hoger level heeft, kan meer jobs uitoefenen en meer zaken aanschaffen. Geld kan je verkrijgen door deze jobs te doen, die regelmatig worden geüpdatet. Dat is meteen ook een van de sterkste punten van GTA Online, het feit dat Rockstar de titel regelmatig van nieuwe (gratis) content voorziet. Met andere woorden, GTA Online is allesbehalve een traditionele multiplayer, maar het is uitstekend uitgewerkt en biedt net als de hoofdcampagne een fenomenale hoeveelheid speelplezier.

De overstap naar next-gen

Grand Theft Auto V is uiteraard al eens uitgebracht in 2013, maar laten we het eens hebben over de verschillen met de nieuwere variant op de PS4 en Xbox One. Eerst en vooral zijn de graphics en de bijhorende framerate opvallend beter, zoals we al in het stukje ‘Audiovisueel’ hebben toegelicht. Gelukkig zijn dat niet de enige verbeteringen. Zo verloopt de verbinding met GTA Online opvallend stabieler en kunnen er ook meer mensen tegelijk in een spelwereld gamen. Ook de natuur werd stevig aangepakt: reken op realistischere watereffecten, beter gras en meer dieren. De hoeveelheid mensen die op straat lopen is eveneens erg realistischer.

1064-1920.0

Helemaal nieuw is de First Person Modus. Voor het eerst kan je het verhaal en de actie van GTA V ervaren in de eerste persoon, wat voor een compleet nieuwe ervaring zorgt. De adaptie van third person naar first person is in ieder geval wel goed geslaagd voor vuurgevechten, hoewel het niet erg ideaal werkt als je met een voertuig rijdt. Niettemin een belangrijke nieuwe feature die bij velen erg geliefd zal zijn.

gta-v-first-person-graphics

Is het de upgrade waard? Wat ons betreft is er geen enkele twijfel mogelijk. Dit is de manier waarop Grand Theft Auto V hoort gespeeld te worden. Voor diegenen die de versie uit 2013 hebben gekocht, staan hen een mooi pakketje met in-game extra’s te wachten als bedankje.

Grand Theft Auto V (2014)

Ontwikkeld door Rockstar Games

Gespeeld op PS4, ook verkrijgbaar op Xbox One. Binnenkort verkrijgbaar op PC.