PS4 Reviews Virtual Reality

Fated: The Silent Oath Review (PSVR)

De lancering van de PlayStation VR afgelopen najaar werd gepaard met een hoop interessante kleinere titels. Fated: The Silent Oath zou eigenlijk al ten tijde van de PSVR-lancering moeten verschijnen, maar heeft een stevig uitstel gekregen. Nu is de game effectief ook gelanceerd en die kan het best beschreven worden als een first person walking simulator gesitueerd in de wereld van de Noorse mythologie. Onze bevindingen van de game lees je hieronder in de Fated: The Silent Oath Review.

Inleiding en gameplay

Fated: The Silent Oath werd ontwikkeld door het relatief onbekende Frima Studio en is hun eerste titel voor de PlayStation VR. Het is een first-person ervaring in een soort van middeleeuwse wereld die heel wat kenmerken leent van de Noorse mythologie. Je speelt als Ulfir, een man die recentelijk werd geëxecuteerd en terug tot leven is gebracht door een van de Noorse goden, maar dat gebeurt natuurlijk niet zomaar.

The Silent Oath in de titel mag je in deze game best vrij letterlijk opnemen. Je bent immers terug tot leven gewekt, maar wel ten koste van je stem. In de game word je herenigd met je familie en moet je bovendien ook een hoop vijanden zien te ontsnappen, die ook nog eens giganten zijn.

Omdat het hoofdpersonage simpelweg niet kan spreken is het aan jou om duidelijk te communiceren met de personages in de omgeving. Je moet dus met andere woorden ja en nee knikken, waardoor je in de conversaties goed wordt betrokken. Die meeslependheid klinkt op het eerste gezicht misschien niet erg speciaal, maar het is iets dat nog vaak verkeerd wordt aangepakt in virtual reality titels.

Fated is een game waar het narratief gedeelte centraal staat. Verwacht dus geen actiescènes, maar eerder een rustige, ontdekkende game met de nadruk op verhaal. Je zal een hoop ‘conversaties’ hebben met onder andere je dochter, vrouw en neef en het natuurlijk zit er een hoop spanning in verwerkt om de game goed op tempo te houden. Daarin zijn de ontwikkelaars dan ook erg in geslaagd. Tussen het praten door zijn er ook nog enkele kleine puzzels toegevoegd die niet erg moeilijk zijn om op te lossen maar toch welkom zijn.

Over de gameplay valt verder weinig te zeggen, de game slaagt er goed in om die typisch narratieve elementen over te brengen naar VR en het feit dat het hoofdpersonage niet spreekt zorgt voor een uniek element.

Jammer genoeg komt Fated: The Silent Oath erg snel tot z’n einde. Het duurt ongeveer anderhalf uur vooraleer je de credits van het scherm ziet rollen. Gelukkig is het prijskaartje ook goed aangepast aan deze kortere speelduur, maar Fated smaakt eigenlijk naar meer en wordt te abrupt afgebroken. Het lijkt erop dat de game kan ingedeeld worden in episodes, hopelijk overwegen de ontwikkelaars dan ook in elk geval om nog afleveringen van Fated uit te brengen.

Fated: The Silent Oath werd niet gemaakt als hyperrealistische VR-game maar heeft een mooie, kenmerkend cartoon-achtige artstijl meegekregen dat er best wel geslaagd uitziet. Opmerkelijk is dat er in deze game goed met kleuren wordt gespeeld, ondanks het donkerder kleurenpalet dat eenmaal past bij deze sfeer. Gebieden zien er erg goed uit en de game heeft ook veel aandacht besteed aan het overbrengen van de Noorse mythologische sfeer. Zo zie je bijvoorbeeld verwante grottekeningen verschijnen later in de game. De muziek is ook vrij sterk – en dan blijft vooral de main theme in het hoofd ronddwalen. Ook de stemmen klinken best goed, maar aan het 3D-geluid dan kenmerkend is voor een meeslepende VR-ervaring moet nog wat gesleuteld worden. Dat werkt niet altijd even vlot en doordat het in gradaties gebeurt gaat de immersie wat verloren.

Conclusie Fated: The Silent Oath Review

Fated: The Silent Oath is een korte maar vrij krachtige titel voor PlayStation VR die er goed in slaagt om je mee te nemen in een Noors mythologische wereld en het narratieve element goed kan vertalen in VR. De artstijl mag er ook zeker wezen.

Fated: The Silent Oath

Ontwikkeld en uitgegeven door Frima Studio

Gespeeld op PS4/PSVR. Ook verkrijgbaar op pc (HTC Vive, Oculus Rift, OSVR)