Gaming PC PS3 PS4 Reviews Xbox 360 Xbox One

Far Cry 4 Review

Eén vergeten eiland, één gestoorde dictator, een belachelijk grote map, meer dan 50 verschillende wapens, deltavliegers, wingsuits, jetski’s, hovercrafts, quads, deathrides, bergbeklimmen, prachtige natuur, maar vooral: olifanten.

Jawel, dit is onze review van Far Cry 4.

far-cry-4-screenshot-1

Na Ubisoft’s geweldige Far Cry 3 waren de verwachtingen voor het vervolg van de serie hoog, het was vooral afwachten wat de Franse ontwikkelaar zou toevoegen aan de geliefde serie, en of het niet gewoon een revamp van Far Cry 3 zou worden.

far-cry-4-screenshot-2

In Far Cry 4 reis je als Ajay Ghale naar het prachtige eiland Kyrat, om de laatste wens van je moeder te vervullen. Haar assen uitstrooien bij Lakshmana, in het Noorden van Kyrat. Zoals we zagen in de E3-trailer word je op een nogal onorthodoxe manier ontvangen in Kyrat, je busje wordt omvergeschoten, waarop je meegenomen wordt in de helikopter van Far Cry 4’s ultieme slechterik: Pagan Min.

Eenmaal aangekomen op het verblijfje van één van Pagan Min’s vriendjes, zien we al snel dat er iets goed mis is met de man en na een korte introductie waar je te weten komt dat Pagan een band had met je ouders, word je geholpen bij je ontsnapping door de rebellenorganisatie ‘The Golden Path’, opgericht door je vader. Wat verder in de game wordt het duidelijk dat je moeder je niet gewoon naar Kyrat zond om haar assen uit te strooien, maar om het werk van je vader af te maken.

In hun hoofdkwartier maak je kennis met de twee nieuwe leiders van ‘The Golden Path’: Amita en Sabal. Beiden hebben een verschillende visie op hoe problemen aangepakt moeten worden, de ene gedogen en voorzichtig, de ander wat progressiever. Dit wordt mooi geïncorporeerd in de gameplay, bij conflicten tussen Amita en Sabal kun je bij beide te rade gaan om hun oplossingen, en kies je diegene die jou het beste lijkt eruit. Dit heeft dan een grote invloed op de manier hoe je je volgende missie gaat spelen, en wie het meeste gezag heeft in ‘The Golden Path’ tot hun volgende conflict.

fc4-amita-sabal

De karakterontwikkeling is altijd al een sterk punt geweest in de Far Cry serie, zo hadden we Vaas in Far Cry 3, wellicht de meest geliefde slechterik allertijden. Ook de personages in Kyrat hebben geen gebrek aan karakter, daarenboven zie je ze gedurende de game steeds groeien. Alhoewel de Pagan Min-kaart misschien wat meer getrokken kon worden, zijn de talloze andere personages waarmee je in contact komt op je reis door Kyrat wel zeer mooi geëvolueerd. Kortom, weer prachtig werk geleverd door Ubisoft’s Montreal studio.

far-cry-4-screenshot-3

Zoals altijd in de Far Cry serie ondersteunt ook het 4de gedeelte heel wat speelstijlen: een Outpost bevrijden lijkt misschien eenzijdig, maar zoals altijd zijn er weer tal van mogelijkheden om het doen (en nu zijn er zelfs olifanten bijgekomen!). Spelers die meer houden van een stealth aanpak krijgen de uitdaging de Outpost te bevrijden zonder alarmen te laten afgaan. Hybride spelers kunnen natuurlijk altijd de alarmen uitschakelen en dan even alle geweren (en/of olifanten) loslaten.

Karma Events

Natuurlijk kan je in de open wereld van Far Cry 4 naast de campaign missies nog heel wat andere dingen doen, er zijn niet alleen de oneindig lijkende events die je op je weg in Kyrat tegenkomt, zoals de Karma Events, waar je strijders van ‘The Golden Path’ moet helpen vechten tegen kleine troepen van Pagan Min’s leger, of een hoogstaand lid van zijn leger moet uitschakelen. De Karma Events zijn volledig vrijblijvend, maar zijn wel interessant om te voltooien, want bij voltooiing krijg je namelijk Karma Punten, die handig zijn bij handelaars, want hoe hoger je Karma level, hoe meer korting je krijgt. Verder geven de Golden Path strijders je dan ook vaak een Guns for Hire token, iets waar we later nog op in gaan.

Klokkentorens

Er zijn natuurlijk ook terug Klokkentorens, die je kan saboteren om Pagan Min’s propaganda stop te zetten, delen van de map vrij te spelen en een uitzendmast te voorzien voor Radio Free Kyrat, -geloof me, het is heel wat leuker om Radio Free Kyrat’s host: Rabi Ray Rana te horen brabbelen als je in de auto zit- en de vertrouwde Outposts die je kunt bevrijden, een ervaring die we kennen uit Far Cry 3, maar nu toch geheel anders is, aangezien we ook Outposts kunnen bevrijden op de rug van een olifant of in een gyrocopter (maar vooral op de rug van een olifant).

far-cry-4-screenshot-4

Fortresses

Een nieuwe feature in Far Cry 4 zijn de fortresses, eigenlijk gewoon grote Outposts, maar gevestigd in een soort beschermde burcht, met veel meer bewaking en mijnvelden rondom.
Zoals je al zou kunnen denken is all guns blazing niet de beste manier om deze fortresses aan te pakken, geen olifanten dus, je zult je stealth moeten bovenhalen (en misschien eerst de alarmsystemen uitschakelen, want anders komt er een helikopter ter versterking en dat komt niet goed). Fortresses zijn ook leuk in co-op, bovendien is het dan iets makkelijker om het overzicht te bewaren.

far cry 4 fortress

Tijgergevechten

Nog niet genoeg? Maar goed ook, want er is nog de arena!
In de arena kan de speler het kan opnemen tegen golven vijanden en roofdieren die net iets te weinig te eten kregen. Alleen is de arena nu enorm verbeterd en is het eigenlijk al een volwaardige spelmodus geworden. Zo is er interactie met het publiek in de arena, die je bij spectaculaire kills hulpmiddelen zoals ammo, healing syringes, (exclusieve) wapens en explosieven kunnen schenken á la Hunger Games.
De arena werkt zeer goed en de mooi afgestemde AI van je tegenstanders bezorgt je een realistisch spektakel.

In de arena kun je kiezen uit 3 spelmodi:
Eindeloze strijd: Zoals de naam doet vermoeden blijft dit gevecht doorgaan tot je sterft. Elke 10 rondes wordt er een wave speciale vijanden op je afgestuurd.

Deathmatch: Een gewoon gevecht in 3 tot 5 rondes, waarbij elke ronde moeilijker wordt.

Trials: Er zijn geen specifieke rondes meer, maar je moet proberen de match te voltooien met een score van meer dan 3/5 sterren, en een speciale opdracht, zoals de match voltooien met maar 1 wapen of een bepaald soort kills verkrijgen.

Nog maar eens een extraatje die mooi met de verhaallijn wordt verbonden en die je niet zult kunnen weerstaan!
fc4-arena-trailer

Guns for hire

Nog een nieuwe additie in de game zijn de inschakelbare vrijheidsvechters. Bij de voltooiing van Karma Events krijg je soms een Guns for Hire token die je kan gebruiken om hulp in te roepen bij het bevrijden van een Outpost of Fortress. Uiteraard kun je orders opleggen aan je kameraadje, zodat hij toch wat samenwerkt met jou.

Deze persoonlijke lijfwachten kunnen echt handig zijn bij wat moeilijkere opdrachten, mede omdat hij je natuurlijk ook wat tijd geeft om te healen.
Het lijkt een klein iets, maar zo voel je je toch niet helemaal alleen in het grote Kyrat.

NPC-gebonden quests

Naast deze side-quests zijn er ook nog andere personages in Kyrat die je leuke belevingen zullen bezorgen. Zo zijn er de jachtmissies van Mr. Chiffon, een prettig gestoorde modeontwerper buiten geschopt bij Pagan Min die jou vraagt om de benodigde materialen te halen voor zijn collectie van Kyrat’s Fashion Week.

Had je liever wat extra wapens gewild? Dan kan je terecht bij de gekke ‘priester’ Longinus, die je erop uitstuurt om Pagan Min’s bloeddiamanten te stelen en je beloont met wapens. Wat alternatiever kan ook: bij Yogi & Reggie kan je terecht om hun drugs uit te proberen zodat ze de effecten ervan kunnen testen. Later kun je Yogi & Reggie nog eens bezoeken om Shangri-La op te zoeken in hallucinaties.

Net als in Far Cry 3 kun je ook terug racen door het eiland bij de jongens van Kyrati Films. Er zijn twee modi: survival en gewoon racen, waarbij je door Kyrat racet. Het kan ook gebeuren dat je van voertuig moet wisselen of occasioneel eens een vijand uitschakelt, met andere woorden: fun gegarandeerd.

Far Cry® 4_20141220223733
Een levend Kyrat

Los van al deze quests gebeuren er nog spontaan events : verdedig of verover konvooien, jaag op wild, red inwoners van wild, help Golden Path-leden hun voertuigen herstellen, rijd op olifanten, in Kyrat zijn de mogelijkheden eindeloos.

Companion App

Zoals veel recente games, zoals Ubisoft’s Watch Dogs en Assassin’s Creed Unity, maar bijvoorbeeld ook Call of Duty: Advanced Warfare, heeft Far Cry 4 een companion app. Mocht je het concept niet kennen, een companion app is een app op je smartphone die je kunt verbinden met je game en die je dan toelaat verschillende extra functies te gebruiken.
Zo kun je met Far Cry 4’s companion app bijvoorbeeld arena’s creëren, vechters en roofdieren verzamelen en je vrienden het tegen hen laten opnemen. Een handig extraatje is dat je in de app ook geld kunt verdienen die je in de game kunt gebruiken. Je kunt verder ook nog zelf vechten in de arena, en daar heb je de game trouwens niet eens voor nodig, want de app is zelf een standalone game! Je kunt dus kiezen of je hem met je Far Cry 4 game verbindt of niet. Hoe dan ook, plezier verzekerd.

Far-Cry-4-Arena-Master-Android-5-1280x800
De app is beschikbaar voor iOS en Android.
[su_icon_panel shadow=”0px 1px 2px #eeeeee” icon=”icon: android”]https://play.google.com/store/apps/details?id=com.ubisoft.farcry.arenamaster.companion[/su_icon_panel][su_icon_panel shadow=”0px 1px 2px #eeeeee” icon=”icon: apple”]https://itunes.apple.com/be/app/far-cry-4-arena-master/id926351460?mt=8[/su_icon_panel]

Co-op

Als je je vrienden wilt laten meegenieten van het prachtige Kyrat, dan kan dat in de co-op-functie van de game. Alhoewel die ook in Far Cry 3 aanwezig was, is er nu toch een compleet andere ervaring mogelijk, want nu kun je je laten gaan in de volledige map! Dit toont voor ons ook aan waarom Far Cry 4 niet gewoon een revamp is van Far Cry 3, waar je enkel co-op kon spelen in bepaalde gebieden. Nu kun je door Kyrat trekken met je vrienden en elke Outpost, elke Fortress, elke Klokkentoren die je wil bevrijden, een bevrijdend gevoel.

Verder is het ook mogelijk om de sidequests zoals gijzelaars redden of huurmoordenaar contracten te voltooien met z’n tweeën, alleen de verhaallijn kan uiteraard niet in co-op gespeeld worden.

far-cry-4-screenshot-5

Je vriend speelt als Hurk, die we kennen uit de vorige Far Cry, en ook voorkomt in Far Cry 4’s Hurk’s return DLC.

[su_icon_text icon=”icon: exclamation” icon_color=”#8493f8″]PS4 spelers krijgen bij aankoop van de game 10 ‘Sleutels tot Kyrat’ die ze kunnen sturen naar vrienden die de game niet bezitten en kunnen dan 2 uur lang de co-op functie benutten (max. 1 sleutel per vriend)[/su_icon_text]

Multiplayer

Ook Far Cry 4’s multiplayer is compleet vernieuwd, met 3 vol actie gepompte nieuwe modussen: Outpost, Propaganda en Demon Mask.

In de multiplayer modi zijn er 2 factions: de Rakshasa, de oorspronkelijke bevolking van Kyrat die nu vechten voor Pagan Min, en The Golden Path, de rebellen.

Beide factions hebben een volledig andere loadout en skillset. Zo zijn de Rakshasa uitgerust pijl en boog, de mogelijkheid om dieren (een tijger, een beer en roofvogels) te summonnen, kunnen ze syringes maken met bloemen en worden ze onzichtbaar als ze kruipen; en zijn de Golden Path rebellen uitgerust met allerlei vuurwapens, gaande van assault rifles tot rocket launchers, en kunnen ze voertuigen zoals quads en auto’s gebruiken.

1414698113-fc4-pvp-key-art (1875 x 1326)

Je zou denken dat de Golden Path rebellen hier een groot voordeel hebben, maar de twee factions zijn zeer mooi gebalanceerd, zo zijn er bijvoorbeeld exploderende pijlen voor Rakshasa spelers die op het punt staan overreden te worden, en wapens met een grote area of damage (zoals rocket launchers en granaten) voor Golden Path spelers die juist een Rakshasa zagen verdwijnen. Zo voelen de gevechten echt fair aan.

1414698100-fc4-screen-pvp-bear-attack (1680 x 945)

De spelmodi
Outpost: The Golden Path heeft 1 Outpost over die verdedigd moet worden van de Rakshasa, Golden Path spelers hebben dus een verdedigende rol in deze modus en de Rakshasa een aanvallende. Dit is eigenlijk een soort ‘Hardpoint’: de Outpost wordt veroverd door bij een vlag te gaan staan en is veroverd zodra de progress-bar 100% gevuld is. Golden Path spelers kunnen hun Outpost terugwinnen door de vlag te domineren en zo het percentage te laten zakken. Er is in de map ook een Klokkentoren aanwezig, die bij verovering door The Golden Path de posities van de Rakshasa spelers toont, uiteraard kunnen de Rakshasa de toren dan weer saboteren om het hetzelfde te bekomen.

Propaganda: de Golden Path spelers moeten 3 propaganda centrums van de Rakshasa vernietigen door een tijdbom neer te planten. Rakshasa spelers moeten dit proberen te voorkomen en indien nodig de bommen op tijd ontmantelen. Na de match wint de ploeg die de meeste proganda centrums wisten op te blazen.

Demon Mask: Er wordt een Yalung masker verstopt in de map, die beide kanten moeten zoeken. De Rakshasa moeten het masker meenemen naar een oven om het te vernietigen, de Golden Path rebellen moeten het masker naar een altaar brengen. Deze spelmodus is dus eigenlijk een variant van ‘Capture the Flag’.

De multiplayermodi vallen zeer mooi binnen het kader van de game. Meestal wordt de multiplayer losgekoppeld van de game zelf, maar Ubisoft heeft hier opnieuw gezorgd voor een zeer goede aansluiting op de verhaallijn.

Far Cry 4 (2014)

Ontwikkelaar: Ubisoft Montreal

Gespeeld op PS4, ook verkrijgbaar voor PS3, Xbox 360, Xbox One en PC