Dark Souls III Review

De Souls-franchise gaat al jaren mee en wordt gekenmerkt door een ontzettend uitgebreid en doordacht combatsysteem, Action RPG-elemeten, middeleeuwse omgevingen, genadeloze vijanden en eindbazen en bijgevolg een ontzettend hoge moeilijkheidsgraad. De frustraties in een Souls-game kunnen hoog oplopen – maar dat gelt ook voor het fungehalte en de bevrediging wanneer je eindelijk die lastige eindbaas hebt verslaan. Inmiddels zijn we beland bij de derde telg van de Dark Souls franchise – en op de spinoff Bloodborne na – de eerste Souls-game voor de huidige generatie consoles. Creatief genie Hidetaka Miyazika was opnieuw verantwoordelijk voor Dark Souls 3, waardoor de verwachtingen hoog oplopen.

HeraldOfWhite_RGB_1444817907

De storytelling in Dark Souls games is altijd al fascinerend geweest. Ook in Dark Souls 3 mag je je als speler aan een uitgebreid en interessant verhaal verwachten, al moet je als speler wel moeite doen om de storytelling op te pakken. Net zoals in de vorige games zit het verhaal namelijk verwerkt in de spelwereld en zal je op ontdekking moeten gaan om details van het verhaal te ontrafelen. Elk element, elk wapen en elke omgeving van Dark Souls 3 heeft een eigen verhaal te vertellen.

Dark_Souls_3_-_E3_screenshot_4_1434385717

Zonder al te veel spoilers te geven kunnen we wel zeggen dat Dark Souls 3 absoluut mysterieus is. De relatie met de vorige games is bij de aanvang van de game vrij onduidelijk, maar je wordt wel gedropt in de nieuwe setting Lothric en het hoofdpersonage heeft als doel om de Lords of Cinder te vernietigen. Ook voor fans van de franchise is het even speuren, gezien het bijeensprokkelen van verschillende verhaalelementen niet meteen tot een goed beeld leidt. Het zou echter een Souls game zijn als er in Dark Souls 3 niet ontzettend veel ‘lore’ te ontdekken is, en een vaag en mysterieus verhaal hoort er dan ook bij.

Screenshot_2_1453968696

Dark Souls is een franchise die altijd al gekend was om z’n uitstekende artstijl, maar Dark Souls 3 steekt er met kop en schouders bovenuit. De presentatie van de game is prachtig, omgevingen zijn uiterst gedetailleerd en opvallend groot en bieden elk een eigen identiteit. De sfeerschepping is dan ook duidelijk aanwezig: de mysterieuze fantasy-elementen die terugkomen in de storytelling van Dark Souls 3 herken je overduidelijk aan de verschillende locaties in de game. Visueel zijn we zeker onder de indruk, en de ervaring wordt helemaal compleet dankzij de uitstekende soundtrack.

014_1456754052

Het zal niet als een verrassing aankomen voor fans van de franchise, maar ook variëteit in de vijanden mag zeker eens benadrukt worden. Zowel normale tegenstanders als eindbazen zien er goed uit, zijn uitstekend geanimeerd en passen perfect in het plaatje dat Dark Souls 3 heet. Vele omgevingen en andere elementen van de game zijn subtiele verwijzingen naar de vorige games, maar het hindert nieuwkomers in de franchise gelukkig niet.

De manieren waarop je Dark Souls 3 kan spelen zijn vrijwel eindeloos en hebben elk een gemeenschappelijk element: het is allesbehalve een gemakkelijke game. In het begin van de game krijg je meteen de keuze tussen een aantal classes – elk met unieke eigenschappen, sterktes en zwaktes. Als je houdt van de directe aanpak is er een Knight-class die zich focust op melee combat, anderzijds zijn er ook meer exotische classes die voor unieke aanvallen en tactieken kunnen zorgen.

NorthernWarrior_RGB_1444817911

In vergelijking met de vorige Dark Souls game is de derde game een stuk actievoller en alles gebeurt vooral op een sneller tempo. Het combatsysteem is erg gelijkaardig aan dat van Dark Souls 2, met enkele subtiele verbeteringen. Uiteraard mag je je weer verwachten aan een hoop items, dual-wielding en geperfectioneerde melee combat. Die combat kan je trouwens niet overal toepassen met succes: een hoop vijanden hebben ‘counters’ waardoor je een andere manier moet vinden om je tegenstanders te verslaan. Uiteraard is ook Magic weer een belangrijk aspect van de gameplay en die kan je hervullen met de Ashen Flasks. Die komen echter niet vaak voor, waardoor je vooral tactische beslissingen en compromissen moet nemen op het gebied van magische spells. Ook kan je uiteraard slechts een beperkt aantal flasks meesleuren, je kiest dus eigenlijk zelf het belang van gezondheid aanvullen versus magie. Dark Souls 3 introduceert ook de nieuwe Art Attacks, een iets agressievere vorm van combat die vooral moeten dienen als ‘finishing moves’. Denk dus aan krachtigere, stijlvolle attacks – maar wel een stuk trager en bijgevolg kwetsbaar voor vijanden. Een nieuwe skill-factor vergeleken met Dark Souls 2 is geluk. Hoewel ik er persoonlijk niet veel aandacht aan heb besteed, kan het wel degelijk een verschil maken in het aantal items dat gedropt wordt door verslagen vijanden.

WanderingKnight_RGB_1444817918

De hoogtepunten van de gameplay zijn absoluut te vinden in de gevechten met eindbazen, vooral in een later stadium van de game. Merkwaardige tegenstanders met een nog merkwaardiger uiterlijk, een hoop frustratie en unieke attacks die je genadeloos vernietigen. Heerlijk. Algemeen kunnen we zeker stellen dat het combatsysteem in Dark Souls 3 zeker en vast geperfectioneerd is en een ontzettend goede balans niet. Gemakkelijk zal het niet worden en Deel 3 is zonder de twijfel de moeilijkste game in de franchise – maar dan gelukkig wel met het beste combatsysteem dat From Software ooit heeft gebruikt.

PvP_RGB_1444817915

Multiplayer is opnieuw een belangrijk aspect van Dark Souls 3, maar de game blinkt toch uit in de ontzettend goede single player. Niettemin zijn online invasions opnieuw erg leuk en verfrissend, terwijl de PvP helemaal op punt is gezet.

Eindwoord Dark Souls III Review

ArmoredBeast_sample_1438786856

Dark Souls III is de perfecte afsluiter van een unieke franchise. Het verhaal wordt op een boeiende manier verteld door het te integreren in de gameplay, combat is beter dan ooit en de fantasierijke, donkere wereld van Lothric is een waar visueel spektakel om te bewonderen. Essentieel voor de fans en een regelrechte aanrader voor liefhebbers van Action RPG’s.

Dark Souls III

Ontwikkeld door From Software, uitgegeven door BANDAI NAMCO

Gespeeld op PS4. Ook verkrijgbaar voor pc en Xbox One.