Blues & Bullets: Episode One Review

We krijgen steeds meer games te zien in een episodisch format en de eerder uitgebrachte debuutaflevering van Blues & Bullets – een crime noir verhaal in een alternatief verleden waar de maffia nog sterk aanwezig is – verschijnt na een release op Steam ook op de huidige generatie consoles. Het thema van Blues & Bullets is geen onbekende in de gamewereld en het grootste voorbeeld is ongetwijfeld L.A. Noire. De ontwikkelaars willen de gangster, jazz en maffiasfeer overbrengen in een avontuur-game. Of ze daar in de eerste aflevering in slagen, lees je in onze Blues & Bullets Episode One review.

4

Het verhaal begint meteen vrij mysterieus en kan zelfs beschreven worden als een mix van fictie en realiteit. Je speelt namelijk als Eliot Ness – geen onbekende in de geschiedenis tijdens de drooglegging. Ness is een van The Untouchables en bestrijdt de criminaliteit op het piekmoment van maffioso, de jaren 30. Na het oplossen van een vrij belangrijke case lijdt Ness aan een drankverslaving maar kan twintig jaar later zijn leven terug op de rails zetten. Totdat zijn verleden opnieuw opduikt en er mysterieuze zaken gebeuren in zijn (corrupte) stad Santa Esperanza. Kinderen beginnen mysterieus te verdwijnen en de hele zaak wordt in de doofpot gestopt, maar dat is uiteraard buiten Eliot Ness en z’n entourage gerekend. Het verhaal is op z’n minst intrigerend te noemen en dat stijgt enkel maar naarmate de aflevering vordert.

12

Blues & Bullets is vrij gelijkaardig aan andere story-driven adventure games, maar komt wel wat traag op gang. Denk aan de klassieke gameplay waar je het hoofdpersonage overal laat rondlopen om zaken te onderzoeken. Om voor wat afwisseling te zorgen zijn er (in de eerste aflevering althans) ook een aantal actiescenes waarbij je een revolver en een Tommy Gun zal moeten bovenhalen, die best goed zijn uitgewerkt. Ook is het nodige detectivewerk aanwezig in Blues & Bullets en zal je ook in de eerste aflevering al een case moeten oplossen.

23

Wie adventure game zegt, zegt ook moeilijke keuzes maken. Ook in deze game is dat het geval, al wordt het ons nog niet meteen duidelijk hoe deze keuzes een effect gaan hebben op het verdere verloop van de game. Wat ons opviel is dat sommige keuzemogelijkheden in dialogen opzettelijk een beetje abstract worden getoond, zodat je niet helemaal zeker weet wat Ness precies te zeggen heeft. De dialogen zijn goed geschreven en soms zelfs best humoristisch.

10

Je zal ongetwijfeld al gemerkt hebben aan de screenshots dat Blues & Bullets een vrij aparte artstyle heeft meegekregen. De game wordt namelijk grotendeels in het zwart-wit getoond, met de kleur rood als enige uitzondering. Wat ons betreft is de artstyle zeker en vast geslaagd en geeft het de game een unieke touch mee. Belangrijke voorwerpen en omgevingen krijgen ook de bloedrode kleur mee, waardoor je meteen weet dat het van belang is. Ook draagt het bij tot de gehele noir-setting van Blues & Bullets. In de game is er geen vrije camera maar kiest de game zelf hoe de camera wordt getoond om het geheel een cinematische presentatie mee te geven. De eerste aflevering heeft zeker z’n ups en downs. Een scene in het bijzonder was ontzettend goed uitgewerkt en toont meteen dat A Crowd of Monsters je een zekere indruk wil nalaten.

1

Bij het spelen van de PS4-versie van Blues & Bullets is het wel duidelijk dat de game technisch niet helemaal op punt staat. Hoewel de artstijl zeker en vast uitstekend is, is Blues & Bullets grafisch gezien zeker geen topper. Gezichtsuitdrukkingen en animaties zijn wat houterig en sommige textures zijn van lage kwaliteit. Wel opvallend is dat enkele belangrijke stukken in de game er opvallend beter uitzien. De framerate is vastgelegd op 30 FPS maar af en toe werd er een kleine dip opgemerkt. Gelukkig niets ernstig en het is zeker geen ramp voor de speelervaring maar technisch is er dus nog wat werk aan.

Helemaal passend is de soundtrack van de game die uiteraard hoofdzakelijk bestaat uit jazz. Ze neemt je helemaal mee in de sfeer van Blues & Bullets en is absoluut een grote meerwaarde.

Eindwoord Blues & Bullets: Episode One Review

7

Blues & Bullets is zonder twijfel een ontzettend interessante en intrigerende game – niet alleen door de unieke artstijl en het mysterieus verhaal, maar ook door de maffia-setting die zowel realiteit als fictie met elkaar verweeft. Blues & Bullets slaat de nagel helemaal op de kop als het om een noir-sfeertje gaat en het detectivewerk in deze adventure game is zeker niet slecht te noemen. A Crowd of Monsters maakt met de eerste aflevering een sterk debuut – in de vier overige afleveringen van Blues & Bullets zit nog heel wat potentieel.

Blues & Bullets: Episode One

Ontwikkeld en uitgegeven door A Crowd of Monsters

Gespeeld op PS4. Ook verkrijgbaar op pc en Xbox One