Blues & Bullets Episode 2 Review

Het verhaal van Eliot Ness in een alternatief universum met Al Capone en de drooglegging in de hoofdrol vervolgt in de tweede aflevering van Blues & Bullets, een adventure-game met een noir thema en gameplay-elementen met zowel detectivewerk als enkele vuurgevechten. Onze recensie van de eerste aflevering lees je hier. Let op, onderstaande review bevat spoilers over het einde van de debuutaflevering van Blues & Bullets.

Blues and

De tweede aflevering gaat meteen verder waar het vorige hoofdstuk werd afgesloten en Eliot Ness is nog steeds op zoek naar de kleindochter van Al Capone, die in de klauwen is terechtgekomen van een mysterieuze bende moordenaars, mensensmokkelaars en kidnappers. Waar de nadruk in de vorige aflevering voor op Al Capone lag, is het duidelijk dat dit in episode twee meer verschuift naar Ness zelf en hoe het personage zich over de jaren heeft ontwikkeld. Wil je meer weten over de presentatie van de game en hoe de game audiovisueel presteert, dan kan je hier terecht voor een uitgebreide analyse van de eerste aflevering.

Blues and Bullets_20160502152811

Een vrij groot stuk van de aflevering bestaat uit flashbacks en toont wat er allemaal gebeurd met Ness voor de arrestatie van de bekende maffiabaas. Het contrast met het heden is dan ook vrij sterk: Ness & Capone werken haast hand in hand samen om Sofia Capone terug in veiligheid te brengen. Ook het verhaal vanuit het standpunt van de ontvoerde kinderen wordt voorgezet en het mysterieuze aspect dat aanwezig is blijft sterk aanwezig.

Blues and Bullets_20160502154835

Het tempo van de tweede aflevering is wat wisselvalliger en kent hier ook weer z’n ups en downs. Het detectivewerk is uitgebreider en aan boord de Hinderburg zal je moeten uitvissen wat er precies is gebeurd op de bekendste zeppelin ter wereld en wat de link precies is met de ontvoeringen. Het speurwerk is een hoop uitgebreider en vereist ook wat meer denkwerk. Verder hebben de ontwikkelaars evenveel actie-scenes (lees: vuurgevechten) in aflevering twee verwerkt om nog wat voor de nodige variatie te zorgen. Net zoals aflevering 1 zit er hier ook weer een goede twee uur aan gameplay.

Blues and Bullets_20160502152803

Vooral de laatste momenten van de aflevering zijn opvallend spannend en ze zorgen ook voor de nodige plottwists en schrikmomenten. In een bepaald vuurgevecht kan je nu ook met Al Capone spelen en de moeilijkheidsgraad is (gelukkig) opgeschroefd. Ook zien we dat de keuzes die je hebt gemaakt een grotere impact gaan spelen op het verhaal, waardoor je als speler toch het gevoel krijgt dat je keuzes belangrijk zijn. Wel moet je soms even nadenken bij vage omschrijvingen van keuzemogelijkheden. Ten slotte is er ook nog een first-person gedeelte dat erg veel indruk maakt, een kenmerkende scene in de volledige aflevering.

Eindwoord Blues & Bullets Episode 2 Review

Blues & Bullets Episode 2 is meer van hetzelfde en dat gelukkig positief bedoeld: het verhaal gaat absoluut de goede richting uit en de storytelling is dankzij het goede gebruik van flashbacks geslaagd. Op het gebied van gameplay is de tweede aflevering vooral uitgebreider geworden.

Blues & Bullets: Episode Two

Ontwikkeld en uitgegeven door A Crowd of Monsters

Gespeeld op PS4. Ook verkrijgbaar op pc en Xbox One