Battlefield Hardline Review

De aankondiging van een nieuwe Battlefield game eerder dit jaar kwam als een complete verrassing. Uitgever EA Games heeft een andere ontwikkelstudio aan het werk gezet voor een nieuwe Battlefield game die voor een frisse wind in de franchise zou moeten zorgen. Hardline is het werk van Visceral Games de ontwikkelaars van de Dead Space games. Naast een nieuwe ontwikkelaar onderscheidt Hardline zich van de andere Battlefield games met een compleet nieuwe setting: cops versus criminals. Visceral maakt weliswaar gebruik van de Battlefield 4 engine, maar Hardline en Battlefield 4 zijn twee erg verschillende games.

BFH_Nick_01

Als speler kruip je in de huid van Nick Mendoza, een rechtvaardige detective van de Miami Police Department. Samen met je partner Khai en de rest van het politiekorps is het jouw opdracht om de straten van Miami veilig te houden en criminelen, drugdealers en ander gespuis achter de tralies te steken. Het verhaal is echter niet zo simpel als je zou denken, want Nick komt onder andere in een complot terecht dat alles verandert.

Je merkt onmiddellijk dat de presentatie van Battlefield Hardline uiterst verschillend is aan de vorige games uit de franchise. Hoofdstukken worden nu ‘Episodes’ genoemd, alsof je middenin een spannende politiereeks zit. Dit wordt verder geaccentueerd door een hoop subtiele maar fantastisch geslaagde details: denk maar aan een Netflix-achtig scherm na elke aflevering, of een bekende ‘Previously, on Hardline’ als je een nieuw hoofdstuk begint. Visceral Studios heeft zijn uiterste best gedaan om deze Battlefield niet te presenteren als een game, maar als een televisiereeks. En het werkt. De protagonist heeft nu ook gelukkig een eigen stem gekregen, waardoor je als speler de storytelling beter weet te appreciëren. Elk hoofdstuk duurt – toeval of niet – ongeveer even lang als een echte aflevering van een serie. Met een proloog en 10 uitgebreide hoofdstukken levert dat dus zo’n 8 à 12 uur gameplay op, afhankelijk van hoe je speelt.

BFHL_ClassWP_Enforcer_Cop_FINAL_1920x1080_WM-web

Aangezien je lid bent van Miami PD, kan je in een hele hoop situaties de arm der wet toepassen en even flashen met je badge. Je kan ermee tot drie vijanden tegelijk arresteren, al zal je wel moeten zorgen dat ze niet stiekem om hulp roepen of een wapen vastnemen. Arrestaties en knock-outs zijn een subtielere manier om vijanden neer te schakelen, al kan je natuurlijk ook je taser-gun erbij nemen om vanop afstand een schurk kennis te laten maken met de vloer. Je beste vriend is een trouw handpistool en geweld kan in veel gevallen vermeden worden. Stealth is een belangrijk aspect van Battlefield Hardline en je wordt er ook voor beloond: er zijn vijftien XP-gebaseerde levels die je kan volbrengen in ruil voor nieuwe wapens en upgrades. Het wordt dus een beetje aangemoedigd om zo weinig mogelijk doden te maken, hoewel de game gelukkig voldoende wordt afgewisseld met intensieve actiemomenten. Voor wie geen fan is van het stealth-genre is het natuurlijk ook mogelijk om elke level all guns blazing te voltooien, hoewel het concept van de arrestaties uiterst goed is uitgewerkt en voor een fris element in de gameplay zorgt.

BFHL_ClassWP_Professional_Cop_FINAL_1920x1080_WM-web

Je krijgt ook een handig technologisch snufje mee: een draagbare scanner waarmee je je volledige omgeving kan scannen, interessante voorwerpen kan ontdekken en informatie over je vijanden kan opzoeken. In elke aflevering zitten er ook bekende criminelen met een uitgebreid strafblad. Als je die kan arresteren krijg je een mooie boost in punten, maar vaak worden ze extra goed beschermd en vormen ze dus een mooie uitdaging. Doorheen de campaign kan je ook gebruik maken van allerlei gadgets zoals een zip line. Vaak zijn er ook meerdere invalshoeken waarop je een groep criminelen kan uitschakelen.

Al met al zijn we erg positief over het hoofdverhaal van Battlefield Hardline. De tien episodes brengen gevarieerde levels, toffe gameplay en passen geweldig in het politieverhaal. Alleen is het een beetje vreemd dat een stealth-aanpak beloond wordt met luidruchtige vuurwapens, maar voor de rest zit alles helemaal snor.

BFH_Zipline

Naast het verhaal zit er uiteraard ook een multiplayermodus ingebakken in Battlefield Hardline. Die is op zich vrij gelijkaardig aan dat van de vorige titel, Battlefield 4, maar toch slaagt Visceral erin om de multiplayer van Hardline een eigen identiteit mee te geven. Dat komt grotendeels door een hoop nieuwe spelmodi: de klassiekers zoals Conquest en Team Deathmatch zijn terug, maar de vijf overige modi zijn volledig nieuw. In Hotwire moet je proberen om enkele voertuigen zo lang mogelijk te bezitten, terwijl de criminelen in Heist een bankoverval plannen. In Blood Money vechten een SWAT team en de criminelen om een hoop geld, terwijl je in Rescue een hoop gegijzelden moet redden of net in bedwang houden. Ten slotte is er ook nog Crosshair, waarin de criminelen het gemunt hebben op één specifieke persoon.

featuredImage.img

Wapens vrijspelen gebeurt nog steeds via een XP-systeem, maar de hele dynamiek is wel gewijzigd dankzij de toevoeging van in-game geld. Wie cops versus robbers schreeuwt, weet natuurlijk dat er altijd geld aan te pas komt. Voor kills en het volbrengen van opdrachten in de multiplayer krijg je dus een aardige som virtuele dollars, die je kan inzetten om wapens, upgrades en gadgets aan te schaffen. Je speelt ook telkens als ofwel een politieagent ofwel een crimineel, en voor beide teams zijn er specifieke zaken die je kan aanschaffen. De multiplayer is vrij gebalanceerd en kan best hectisch worden – zeker op de kleinere maps. Vooral de Heist en Hotwire modi zijn een enorm leuke toevoeging en geven Battlefield Hardline een zeker gevoel van snelheid. Waar we erg verrast om waren is de uitermate indrukwekkende netcode. De stabiliteit is prima en de snelheid waarmee je een server betreedt is razendsnel, na amper vijf seconden zit je middenin een online gevecht.

BFH_Hotwire-wm

Bij de graphics van Battlefield Hardline hebben we een beetje een gemengd gevoel. Character models zien er goed uit, omgevingen zijn goed uitgewerkt en vooral de lichteffecten zien er prachtig uit. Om deze grafische ‘eyecandy’ mogelijk te maken is er wel gekozen voor een lagere resolutie van Full HD op consoles. Op Xbox One komt dat neer op 720p, terwijl de sterkere PS4 de game draait op 900p. Wel is de framerate oerdegelijk en blijft hij op een constante 60 beelden per seconde staan. De engine is helemaal identiek aan die van Battlefield 4 en dat is op zich best jammer. Hardline heeft namelijk wat meer ontwikkeltijd gekregen en de nieuwe generatie consoles is al een tijdje op de markt, dan is het wat verwonderlijk dat het team bij Visceral de engine niet of weinig heeft geüpdatet. Maar laten we wel wezen, in de praktijk ziet Battlefield Hardline er gewoon prima uit en met veel details. Enkel de afwerking is iets minder scherp, waardoor er heel af en toe pixelachtige randen verschijnen. Op vlak van soundeffects en de soundtrack doet Hardline het helemaal goed: de vele levels worden ondersteund door passende deuntjes en de geluidseffecten klinken helder en realistisch. Battlefield Hardline is hét type game waarin een surround geluidsinstallatie of een degelijke headset een groot verschil maakt.

Battlefield Hardline

Ontwikkeld door Visceral, Uitgegeven door EA Games

Gespeeld op PS4. Ook verkrijgbaar op PC en Xbox One.