Assassin’s Creed Rogue Review

[su_dropcap style=”flat”]T[/su_dropcap]erwijl bezitters van de nieuwe consoles met Assassin’s Creed Unity een achttiende-eeuws Parijs kunnen ontdekken, heeft Ubisoft de eigenaars van een PS3 of Xbox 360 gelukkig niet vergeten. Assassin’s Creed Rogue verschijnt exclusief voor de oudere platforms en vormt dan meteen ook voor de franchise een afluister van een generatie. Op het eerste gezicht lijkt Rogue een indirect vervolg op het vorige deel, Black Flag. Het hoofdthema is namelijk nog steeds piraten, hoewel er een kleine twist aanwezig is in Rogue. In deze game speel je namelijk niet als assassin, maar als iemand van de onvermijdelijke tegenpartij: de templars.

131229-1700-16

Naar goede gewoonte introduceert Ubisoft een nieuw hoofdpersonage in AC Rogue: Shay Patrick Cormac, een Ierse assassin dat bekend staat als een herrieschopper. Je leest het goed, assassin. Tijdens de eerste uren van de game zit je nog in het Broederschap, maar na enkele belangrijke missies en een vrij ingrijpende gebeurtenis wordt al snel duidelijk dat Shay begint de twijfelen aan zijn loyaliteit. Voor het eerst in een Assassin’s Creed game kan je dus spelen als de aartsvijand, een lid van de Tempeliers. Dat is ook meteen de reden waarom Rogue een uniek verhaal heeft: je beleeft alles vanuit twee kanten.

ac-rogue1

Dit levert ook meteen een erg verfrissende setting op en dat is zeker welkom in een game dat erg gelijkaardig is aan Black Flag. Shay is ook een interessante protagonist en kunnen we niet echt bestempelen als goed of slecht, het hoeft in Rogue dus zeker niet altijd wit of zwart te zijn. Het verhaal en de acties van Shay kennen een opmerkelijke diepte. Zijn tocht van trouwe assassin tot een wraakzuchtige templar is op z’n minst interessant te noemen. Het is al een eindje geleden dat ik een Assassin’s Creed titel heb gespeeld met dergelijk intrigerend verhaal.

Zoals eerder vermeld is de kern van Assassin’s Creed Rogue erg gelijkend aan dat van Black Flag. Opnieuw krijg je als kapitein de verantwoordelijkheid van een eigen schip toegewezen, deze keer sta je aan het roer van de Morrigan. Tijdens de eerste minuten van de game word je al meteen beproefd op het water, en al snel blijkt dat Rogue toch enkele nieuwe en verfrissende elementen heeft toegevoegd, vrij letterlijk dan. Te lang zwemmen in ijswater kan dodelijk zijn voor Shay, en op zee vinden we nu ijsbergen terug die je strategisch kan verwoesten. Je kan zo zorgen voor een kleine vloedgolf om de bovenhand te kunnen grijpen in een zeegevecht. Shay kan ook gebruik maken van een aantal nieuwe wapens in close combat, maar op dit vlak zijn er zeker geen revolutionaire vernieuwingen.

ac-rogue-2

De historische story missions zijn qua locatie vrij gevarieerd. Er zijn heel wat plaatsen te ontdekken, hoewel de spelwereld van Rogue kleiner is dan Black Flag. Je kan onder andere de Appalachen bezoeken en een pittoresk middeleeuws New York. Vele van de missies zijn niet erg spannend, wat meer actie op land had leuk geweest. Gevechten op zee vervelen nooit en zijn beter uitgewerkt dankzij nieuwe wapens en de ijzige setting. Met de campagne ben je zo’n 12 à 14 uur zoet, hoewel er uiteraard nog een volledig assortiment aan side activities en schattenjachten zijn. Een aantal van deze activiteiten doen ons soms wat denken aan de Far Cry franchise. Zo kan je op wilde dieren jagen om je uitrusting te verbeteren en is het mogelijk om outposts te bevrijden.

AC_Rogue_-_Screenshot_10

Assassin’s Creed games kennen natuurlijk twee delen, een stuk van de game vindt namelijk plaats in het heden, bij Abstergo Entertainment. Hoewel het niet bepaald interessante gameplay biedt, vind je er een hoop handige informatie en easter eggs. Hiervoor moet je de computers van medewerkers hacken in een vrij uitdagende mini-game.

Audiovisueel en performance

Audiovisueel is Assassin’s Creed Rogue erg sterk. Textures zien er erg gedetailleerd uit, de omgevingen zijn prachtig en ook de animaties zijn zeker bovengemiddeld te noemen. Uiteraard ziet de game er niet zo scherp uit als een next-gen titel zoals Unity, maar voor de oudere generatie consoles tovert de game zeer indrukwekkende beelden op het scherm. Ook de soundtrack kan ons zeker bekoren. Het is absoluut geen remix van Black Flag, doorheen het spel wordt je begeleid door sfeervolle muziek.

131229-1637-10

Als halve techneuten kijken we ook erg graag naar het technische gedeelte van de game, namelijk hoe het zit met de performance. Gelukkig worden de mooie graphics vergezeld door een stabiele framerate van 30 beelden per seconde, iets waar vele andere games van de vorige generatie wat van kunnen leren.

Update 1: Eigen gameplaybeelden toegevoegd:

Assassin’s Creed Rogue

ontwikkeld door Ubisoft Sofia