Alien Shooter Review (PS Vita)

Alien Shooter is een klassieke top-down shooter die al heel wat jaren meegaat en bovendien een redelijk grote fanbasis heeft kunnen verzamelen op PC. Uitgever 8Floor brengt al een tijdje oude games naar de Vita, en nu is Alien Shooter aan de beurt. Maar of de Vita-versie van Alien Shooter ook een geslaagde port is, lees je in onze review hieronder.

In Alien Shooter word je niet geconfronteerd met een interessant verhaal of zelfs een verklaring voor de uitbarsting van de gewelddadige aliens. Je kiest dan ook uit twee protagonisten, zonder identiteit en die op gebied van gameplay enkel uiterlijk verschillen. Dit soort zaken kwam wel vaker voor bij oude PC games, waar de gameplay prominent de belangrijkste factor was. Op zich is daar nog steeds niets mis mee, maar wie andere top-down shooters gewend is zal het ontbreken van een verhaal misschien wat vreemd vinden.

gameplay_3_1280x720

Alien Shooter is in elk opzicht een isometrische game. Hordes van aliens en ander gespuis komen jouw richting uit, en je kan mikken in 16 richtingen om jezelf te verdedigen. Als fervente speler van de originele PC game, voelen de controls op de PS Vita helemaal onnatuurlijk aan. Mikken is gewoon erg, erg lastig en vaak zul je er niet in slagen om aliens te doorzeven met kogels. Op zich zou je Alien Shooter heel gemakkelijk kunnen besturen op een Vita, maar jammer genoeg zijn daar geen opties voor. In het pauze-menu kan je kiezen op automatisch te mikken, wat al een hoop beter werkt. Het nadeel hiervan is dat je dan onmogelijk andere objecten kan neerschieten of geheimen kan ontrafelen: ofwel, je moet constant switchen tussen Free Aim en Auto Aim.

IMG_0339

De game heeft een campaign die een kleine twee uur duurt, waarin je het opneemt tegen tientallen soorten aliens en waarbij je met evenveel wapens kan strijden. Uiteraard zijn er klassiekers zoals een shotgun en minigun, maar ook meer exotisch wapentuig is aanwezig in de vorm van een Ice Gun en een plasmageweer. De sterkte van de aliens wordt aangegeven met een kleur, een blauwe alien zal bijvoorbeeld een hoop moeilijker neer te halen zijn dan een normale groene variant. Doorheen de game zal je in-game geld verzamelen, die je kan spenderen aan upgrades, powerups en uiteraard een nieuw arsenaal aan wapens. Alien Shooter speelt zich voor het grootste deel af in een ondergrondse basis, waardoor er jammer genoeg weinig variëteit is in omgevingen. Voor wie niet genoeg kan krijgen van de game, staat er ook nog een Survivalmodus te wachten. De game is dus niet erg lang, maar toch moesten we een aantal bugs constateren. Ook enkele trofeeën die je kan verzamelen zijn gewoon geglitched en voorlopig nog onhaalbaar. Spijtig, want Alien Shooter is best wel een vermakelijke game en ideaal om een aantal minuten van je tijd te doden. Wie de campaign selecteert, zal zien dat er nog twee extra campaigns zijn die vergrendeld zijn als DLC. De game is al niet bijster groot en deze twee pakketjes zaten beter bij de game zelf gebundeld.

1066

Audiovisueel is de game vrijwel identiek aan de PC versie, al is je field of view op de Vita-port uiteraard wat kleiner. De soundtrack past goed, maar is niet erg uitgebreid en komt dus ook repetitief over. Over het grafische aspect kunnen we niet veel klagen, de ontwikkelaar is er zeker in geslaagd om de look van de PC game over te brengen naar de handheld. In de latere levels van Alien Shooter komen er letterlijk honderden aliens tegelijk op je af, en dat heeft jammer genoeg een nefaste impact op het aantal beelden per seconde. Een framerate die onder de 10FPS ligt is hierbij geen uitzondering, wat de game in deze levels vrijwel onspeelbaar maakt. Je zou denken dat er rekening werd gehouden met de beperkte rekenkracht van de Vita, maar niets is minder waar. Alien Shooter voor de Vita is een zeer luie port, en dat is jammer. Een nostalgische klassieker als Alien Shooter verdient veel beter.

maxresdefault

Alien Shooter (PS Vita)

Ontwikkeld door Sigma-Team, uitgegeven door Roll8