Featured Gaming PC PS3 PS4 Reviews

Super Motherload Review

De planeet Mars, in de nabije toekomst, in een alternatieve realiteit. Er heerst een crisis op Aarde, en The Solarus Corporation ontdekte in de diepe gronden van de Rode Planeet een ongelimiteerde hoeveelheid aan waardevolle mineralen en grondstoffen. Er wordt steeds dieper en dieper gegraven totdat alle communicatie tussen Mars en Aarde stilvalt. Jij moet opzoek gaan naar je verdwenen collega’s en de geheimen van Mars zien te ontrafelen.

SML_PS4_2013_10

Super Motherload is een typische indiegame, maar met een uniek concept. Gewapend met een heuse graafmachine verken je de diepste kloven van Mars en vind je mineralen, die je dan kan verkopen aan de oppervlakte om zo upgrades voor je ‘schip’ te kopen. Uiteraard evolueert de gameplay naarmate je verder geraakt: Je komt nieuwe grondstoffen tegen, je krijgt te maken met lastige puzzels en je graafmachine onderhouden lijkt op sommige plaatsen geen gemakkelijke taak te zijn.

Tijdens het graven merk je al snel dat je graafmachine heel wat upgrades kan gebruiken, zeker als je de waardevolle grondstoffen te pakken wil krijgen. De brandstoftank zorgt ervoor dat je langer kan reizen zonder te refillen, en een upgrade voor de opslagruimte laat je toe meer en betere mineralen op te slaan. Zo zijn er nog tientallen unieke en interessante upgrades om je schip mee uit te rusten en om beter te graven. Uiteraard kan je ook met zuurverdiend geld een volledig assortiment aan explosieven kopen, om gemakkelijk de weg te ‘clearen’ of om hardnekkige puzzels op te lossen. Via de ingebouwde propellers vlieg je terug naar de basis op de oppervlakte, waar je kan hertanken, reparaties kan uitvoeren en natuurlijk upgrades kan kopen.

Dig. Mine. Return. Repeat.

SML_PS4_2013_00

De graaftocht naar de bodem van Mars verloopt zeker niet zonder problemen, al snel merk je dat de omgevingen steeds lastiger worden en dat je meer risico hebt op schade (of erger natuurlijk) van je graafmachine. Vijanden zijn er niet in Super Motherload, maar de game zit aardig vol met gevaarlijke uitdagingen en puzzels om je even bezig te houden. Ruwe diamanten zijn verstopt in een muur van moeilijk vernietigbare gesteenten, en met de ‘smelter’ kan je bepaalde mineralen samenvoegen tot een betere grondstof, een soort van combo dus. Bronzium en Silverium levert je bijvoorbeeld het dure Sterling Silver Ironium op. Er zijn heel wat combinaties, en sommige combo’s kunnen letterlijk explosieve reacties opleveren.

SML_PS4_2013_02

De gameplay van Super Motherload is uiteraard repetitief, maar dat is net de kern van de game. De uitgebreidere levels, nieuwe gameplay-elementen en vrijspeelbare personages zorgen ervoor dat je telkens verder wil spelen. Wanneer je zekere dieptes bereikt wordt het verhaal – dat verrassend interessant is voor een indiegame – steeds sterker opgebouwd. Jammer dat de game redelijk traag op gang komt, interessante puzzels en verhaalelementen kom je pas later in de game tegen. Ook kent de game een gebrek aan uitdaging, vooral doordat je met een lege brandstoftank toch nog de oppervlakte kan bereiken. De vrijspeelbare Challenge-modus van de game lost dit op en zorgt voor gelukkig voor een wat gevaarlijkere spelwereld.

SML_PS4_2013_04

Super Motherload is een van de weinige games met ondersteuning voor local co-op, je kan met maximum drie vrienden aan de slag. Hierbij worden de brandstof en cargo gewoon gedeeld, zodat iedereen zijn/haar steentje kan bijdragen (see what I did there?). Co-op kan echter ook wat chaotisch worden met vier spelers op één scherm, een split-screen mogelijkheid had leuk geweest. Online co-op ontbreekt helaas.

April03-2013-Screenshot14

De kans bestaat dat je ooit al eens van Motherload gehoord hebt, de eerste game was vroeger namelijk erg populair als flashgame. Super Motherload biedt op elk vlak een verbetering en roept een gevoel van pure nostalgie op.

Wat we leuk vonden: Prima gameplay, opmerkelijk goed verhaal, nette soundtrack, veel content, local co-op

Wat we minder leuk vonden: Game komt traag op gang, kan repetitief aanvoelen

Gespeeld op PlayStation 4